Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Actieplan Leraar 2020 | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Actieplan Leraar 2020

Het actieplan leraar 2020: een nieuwe weg voor onderwijs

Het Actieplan Leraar 2020 is een initiatief om het onderwijs in Nederland te verbeteren. Het plan richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, het vergroten van de autonomie van leraren en het stimuleren van innovatie in het onderwijs. Het actieplan is gericht op het creëren van een lerarenregister, waarbij leraren kunnen worden geregistreerd en hun vaardigheden en kennis kunnen worden getoetst. Dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en leraren te helpen bij hun professionele ontwikkeling.

Het lerarenregister is een belangrijke tool voor leraren om hun professionele ontwikkeling te laten zien en te bewijzen. In dit register kunnen leraren hun bevoegdheid en bekwaamheid aantonen en hun professionele vaardigheden op peil houden.

Lerarenportfolio

Een ander belangrijk aspect van het actieplan is het lerarenportfolio. Dit is een digitale omgeving waar leraren hun ervaringen, vaardigheden en kennis kunnen delen en laten beoordelen door anderen. Dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en leraren te helpen bij hun professionele ontwikkeling. Het lerarenportfolio is een digitale ruimte waar leraren in het primair onderwijs hun professionele ontwikkeling en bekwaamheid kunnen bijhouden en reflecteren. Dit portfolio kan op vrijwillige basis gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en bovendien als netwerk om contacten te leggen met andere onderwijskundigen.

Het actieplan richt zich ook op het verbeteren van het onderwijsleerproces. Dit wordt gedaan door het creëren van een nationaal onderwijsakkoord , waarbij alle partijen in het onderwijs samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Het onderwijsleerproces is een cruciale fase in de ontwikkeling van leerlingen. Het is een proces waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven en hun potentieel maximaliseren. De leerkracht speelt een centrale rol in dit proces en heeft bepaalde vaardigheden nodig om te zorgen voor kwaliteit en effectiviteit. Het Nationaal onderwijsakkoord is een belangrijke stap vooruit voor het Nederlandse onderwijs. Dit akkoord is een afspraak tussen de Stichting van het Onderwijs en het kabinet om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen.

Het handelingsplan

Het handelingsplan is een belangrijk onderdeel van het actieplan. Het plan beschrijft hoe we het onderwijs kunnen verbeteren en hoe we leraren kunnen ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling. In een handelingsplan beschrijven we concrete doelstellingen voor een leerling met leer- en/of gedragsproblemen. We leggen uit hoe we deze doelstellingen kunnen behalen en wie erbij betrokken zijn.. Het handelingsplan richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, het vergroten van de autonomie van leraren en het stimuleren van innovatie in het onderwijs. Dit gebeurt door het creëren van een lerarenregister, het lerarenportfolio en het nationaal onderwijsakkoord.

De voordelen van het actieplan

Het actieplan heeft verschillende voordelen voor het onderwijs. Het helpt de onderwijskwaliteit te verbeteren, leraren professioneel te ontwikkelen en innovatie in het onderwijs te stimuleren. Het actieplan vergroot de autonomie van leraren, zodat zij meer vrijheid hebben om lesmethoden te kiezen en hun professionele ontwikkeling te bepalen.

Conclusie

Het Actieplan Leraar 2020 is een belangrijk initiatief om het onderwijs in Nederland te verbeteren. Het plan verbetert de onderwijskwaliteit, vergroot de autonomie van leraren en stimuleert innovatie in het onderwijs.
Door het actieplan te implementeren, kunnen we een beter onderwijs creëren voor alle leerlingen in Nederland.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties