Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lerarenportfolio | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Lerarenportfolio

Lerarenportfolio: een professionele uitdaging

Het lerarenportfolio is een digitale ruimte waar leraren in het primair onderwijs hun professionele ontwikkeling en bekwaamheid kunnen bijhouden en reflecteren. Dit portfolio kan op vrijwillige basis gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en als netwerk om contacten te leggen met andere onderwijskundigen.
Door het gebruik van een lerarenportfolio kunnen leraren hun sterktes en zwaktes identificeren en hun professionele doelstellingen formuleren. Het portfolio biedt ook de mogelijkheid om reflecties en ervaringen te delen met anderen, waardoor leraren van elkaar kunnen leren en groeien.

Het belang van een lerarenportfolio

Het hebben van een lerarenportfolio is van groot belang voor de professionele ontwikkeling van leraren. Het portfolio biedt een manier om de eigen professionele groei te monitoren en te evalueren. Bovendien kan het portfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de samenwerking tussen leraren te verbeteren. Door het delen van ervaringen en reflecties kunnen leraren van elkaar leren en samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

De voordelen van een lerarenportfolio

Het gebruik van een lerarenportfolio biedt verschillende voordelen voor leraren. Ten eerste kan het portfolio gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en te monitoren. Ten tweede kan het portfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de samenwerking tussen leraren te verbeteren. Door het delen van ervaringen en reflecties kunnen leraren van elkaar leren en samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Het gebruik van een lerarenportfolio in de praktijk

In de praktijk kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de professionele ontwikkeling van leraren te stimuleren. Leraren kunnen hun portfolio gebruiken om reflecties en ervaringen te delen met anderen, waardoor zij van elkaar kunnen leren en groeien.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie kunnen leraren samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Conclusie

Het gebruik van een lerarenportfolio is van groot belang voor de professionele ontwikkeling van leraren. Het portfolio biedt een manier om de eigen professionele groei te monitoren en te evalueren, en kan gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Door het gebruik van een lerarenportfolio kunnen leraren van elkaar leren en groeien, en kan de kwaliteit van het onderwijs worden verbeterd. Het is dan ook essentieel om het gebruik van een lerarenportfolio te stimuleren en te ondersteunen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties