Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Activerend onderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Activerend onderwijs

Activerend onderwijs

Activerend onderwijs is een benadering die leerlingen actief betrekt bij het leerproces. Dit type onderwijs is gebaseerd op de gedachte dat leerstof beter beklijft wanneer leerlingen zelf actief zijn bij het leren.
Om leerlingen te activeren, worden diverse werkvormen gebruikt, zoals discussies, groepswerk en projecten. Deze werkvormen stimuleren leerlingen om actief mee te doen en hun mening te geven. Bovendien helpt het gebruik van digitale middelen, zoals online platforms en educatieve apps, om leerlingen te activeren.

Een andere manier om leerlingen te activeren is door het gebruik van funderend onderwijs. Dit type onderwijs richt zich op de basisvaardigheden van leerlingen en helpt hen om een stevige basis te leggen voor hun verdere leerproces. Funderend onderwijs is een belangrijke stap in het activeren van leerlingen.

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias. Culturele bias ontstaat wanneer toetsvragen zijn gebaseerd op culturele referenties die niet universeel bekend zijn. Taalbias treedt op wanneer de taal van de toetsvragen moeilijk te begrijpen is voor niet-moedertaalsprekers. Socio-economische bias treft leerlingen uit verschillende achtergronden ongelijk. Genderbias beoordeelt jongens en meisjes verschillend op basis van hun geslacht.

Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs is een andere benadering die leerlingen helpt om actief te zijn bij het leren. Dit type onderwijs past zich aan aan de individuele behoeften van leerlingen en helpt hen om hun leerproces te verbeteren. Adaptief onderwijs is een effectieve manier om leerlingen te activeren en hun leerresultaten te verbeteren. Adaptief onderwijs richt zich op de unieke behoeften en interesses van elk kind. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof af te stemmen op de individuele leerling, waardoor kinderen beter leren en meer motivatie ervaren.

Boeiend onderwijs

Boeiend onderwijs is een andere manier om leerlingen te activeren. Dit type onderwijs richt zich op het maken van leerstof boeiend en interessant voor leerlingen. Boeiend onderwijs helpt leerlingen om actief te zijn bij het leren en hun motivatie te verhogen. In het huidige onderwijslandschap is er een toenemende behoefte aan een flexibele en exemplarische aanpak. Boeiend onderwijs biedt een oplossing door middel van een resultaatgericht en immersief leerproces. Dit type onderwijs is gericht op het creëren van een rijke leeromgeving waarbij leerlingen en leraren samenwerken om optimale resultaten te behalen.

Resultaatgericht onderwijs

Resultaatgericht onderwijs is een benadering die leerlingen helpt om actief te zijn bij het leren. Dit type onderwijs richt zich op het behalen van concrete leerdoelen en helpt leerlingen om hun leerresultaten te verbeteren. Resultaatgericht onderwijs is een effectieve manier om leerlingen te activeren en hun leerresultaten te verbeteren. In het resultaatgericht onderwijs wordt de focus gelegd op het behalen van goede resultaten. Leerkrachten en het team werken individueel samen om deze doelstellingen te bereiken. De resultaten kunnen variëren per school en onderwijsconcept, maar het is essentieel om hoge verwachtingen te hebben van de leerlingen.

Potentieelgericht onderwijs

Potentieelgericht onderwijs is een andere benadering die leerlingen helpt om actief te zijn bij het leren. Dit type onderwijs richt zich op het ontwikkelen van het potentieel van leerlingen en helpt hen om hun leerproces te verbeteren. Potentieelgericht onderwijs is een belangrijke stap in het activeren van leerlingen. Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal. Het doel is om de leerling te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Oorzaken van activerend onderwijs

Er zijn verschillende oorzaken die bijdragen aan het activeren van leerlingen. Een van de belangrijkste oorzaken is de motivatie van leerlingen. Leerlingen die gemotiveerd zijn, zijn meer geneigd om actief te zijn bij het leren.
Een andere oorzaak is de betrokkenheid van leerlingen bij het leerproces. Leerlingen die actief zijn bij het leren, zijn meer geneigd om hun mening te geven en mee te doen.
De instructie van docenten is ook een belangrijke oorzaak van activerend onderwijs. Docenten die leerlingen actief betrekken bij het leren, helpen hen om meer gemotiveerd te zijn.

Wijze van aanpak

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties