Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Adaptief onderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs: een persoonlijke aanpak

Adaptief onderwijs richt zich op de unieke behoeften en interesses van elk kind. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof af te stemmen op de individuele leerling, waardoor kinderen beter leren en meer motivatie ervaren. Adaptief onderwijs wil een afwisseling in de lessen creëren en meer aandacht schenken aan samenwerken. We moeten het zelfvertrouwen en de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen stimuleren. Dit type onderwijs erkent dat elk kind uniek is en dat er geen eenheidsworst bestaat.

Het doel van adaptief onderwijs

Het doel van dit type onderwijs is om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren waar elk kind kan floreren. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof aan te passen aan de individuele behoeften en interesses van elk kind, waardoor kinderen meer motivatie en zelfvertrouwen ervaren.

Adaptief onderwijs maakt gebruik van diverse strategieën om de leerstof aan te passen aan de individuele leerling. Dit kan worden gerealiseerd door het gebruik van adaptieve leertechnologie

Adaptieve leertechnologie is een innovatieve aanpak in het onderwijs die gericht is op het bieden van een gepersonaliseerde leerervaring voor elke leerling. Dit wordt bereikt door het gebruik van digitale leeromgevingen en adaptieve toetsen die zich aanpassen aan de individuele behoefte en vaardigheden van de leerling.

, passend onderwijs

, gepersonaliseerd onderwijs

, flexibel onderwijs

Flexibel onderwijs biedt studenten de vrijheid om hun eigen leerproces te bepalen. Dit type onderwijs maakt het mogelijk voor studenten om tijd- en plaatsonafhankelijk te leren, in hun eigen tempo en volgens hun eigen planning. Bovendien kunnen werkvormen en leermiddelen flexibel worden aangeboden, waardoor studenten kunnen kiezen hoe en wanneer zij leren.

, speciaal onderwijs

Speciaal onderwijs is een vorm van onderwijs dat gericht is op leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking of kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen die intensieve zorg nodig hebben.

. Deze strategieën helpen om de leerstof af te stemmen op de individuele behoeften en interesses van elk kind.

De voordelen

Adaptief onderwijs biedt verschillende voordelen voor kinderen. Het stimuleert het zelfvertrouwen en de eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen, waardoor kinderen meer motivatie ervaren. Bovendien helpt adaptief onderwijs om de leerstof af te stemmen op de individuele behoeften en interesses van elk kind, waardoor kinderen beter leren.
Adaptief onderwijs is ook gunstig voor de leerkrachten. Het helpt om de lessen te personaliseren en om de leerstof af te stemmen op de individuele behoeften en interesses van elk kind. Dit maakt het werk van de leerkrachten efficiënter en effectiever.

Conclusie

Adaptief onderwijs is een belangrijke stap naar een meer inclusieve en rechtvaardige leeromgeving. Door het gebruik van diverse strategieën om de leerstof aan te passen aan de individuele leerling, kan het helpen om kinderen beter te laten leren en meer motivatie te ervaren. Iedereen in het onderwijs heeft de verantwoordelijkheid om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties