Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Speciaal onderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Speciaal onderwijs

Speciaal onderwijs: een inclusieve leeromgeving

Speciaal onderwijs is een vorm van onderwijs dat gericht is op leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking of kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen die intensieve zorg nodig hebben.
Het speciaal onderwijs bestaat uit vier clusters, waarbij elk cluster kinderen met een speciale beperking of handicap opvangt. Deze clusters zijn: cluster 1 voor blinde, slechtziende leerlingen; cluster 2 voor dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; cluster 3 voor lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen; en cluster 4 voor kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.

Passend onderwijs: een samenwerkingsverband

Cluster 3 en 4 zijn aangesloten bij een samenwerkingsverband passend onderwijs

. Binnen dit samenwerkingsverband worden afspraken gemaakt over welke leerlingen doorverwezen worden naar het speciaal onderwijs. Voor toelating is er een toelaatbaarheidsverklaring nodig.

Binnen het speciaal voortgezet onderwijs bestaan er drie uitstroomprofielen: vervolgonderwijs, arbeidsmarktgericht en dagbesteding. Scholen in het speciaal onderwijs moeten voor elke leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. Dit wordt gedaan in samenwerking met de ouders.

Adaptief onderwijs: een gebalanceerde aanpak

Het speciaal onderwijs biedt een adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs richt zich op de unieke behoeften en interesses van elk kind. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof af te stemmen op de individuele leerling, waardoor kinderen beter leren en meer motivatie ervaren.

aanbod dat aangepast is aan de individuele behoeften van elke leerling. Dit wordt bereikt door het combineren van verschillende lesmethoden en het gebruik van diverse hulpmiddelen.

Gepersonaliseerd onderwijs

is een belangrijk aspect van het speciaal onderwijs. Leerlingen ontvangen een op maat gesneden onderwijsaanbod dat aangepast is aan hun individuele behoeften en mogelijkheden.

Bijzonder onderwijs: een inclusieve leeromgeving

Het speciaal onderwijs biedt een inclusieve leeromgeving waarbij leerlingen met een beperking of handicap worden opgevangen en ondersteund. Dit wordt bereikt door het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving.
Het speciaal onderwijs is gericht op het bieden van een kwalitatief hoogstaand onderwijsaanbod dat aangepast is aan de individuele behoeften van elke leerling. Dit wordt bereikt door het gebruik van diverse lesmethoden en het bieden van een op maat gesneden onderwijsaanbod.

Conclusie

Het speciaal onderwijs is een belangrijk aspect van het onderwijsstelsel. Het biedt een inclusieve leeromgeving waarbij leerlingen met een beperking of handicap worden opgevangen en ondersteund. Door het gebruik van diverse lesmethoden en het bieden van een op maat gesneden onderwijsaanbod, kan het speciaal onderwijs een kwalitatief hoogstaand onderwijsaanbod bieden.</
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties