Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Angststoornis | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Angststoornis

Angststoornis in het onderwijs

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.
Cognitief kan een angststoornis zich uiten in slechte concentratie, nare gedachten en/of overmatig piekeren. Iedereen is weleens angstig, maar als de angst extreem groot is en lang aanhoudt, kan er sprake zijn van een angststoornis.

Angststoornis bij kinderen

Een angststoornis bij kinderen kan gedrag te zien geven als vaak geruststelling vragen, opstandig gedrag, prikkelbaar zijn of veel huilen, en angstige of onbekende situaties uit de weg gaan.

Welke soorten zijn er?

Er zijn verschillende angststoornissen, sommige ook fobieën genoemd zoals gegeneraliseerde angststoornis, sociale, posttraumatische stressstoornis, specifieke fobie en separatie angststoornis.
Bijvoorbeeld, een gegeneraliseerde angststoornis is een overmatige angst voor veel dingen, terwijl een sociale angststoornis een angst is om tekort te schieten in sociale situaties. Een posttraumatische stressstoornis is een reactie op een nare gebeurtenis, terwijl een specifieke fobie een angst is voor bijvoorbeeld dieren, pleinen, bloed, bepaalde situaties.
Een separatie angststoornis is een angst om gescheiden te zijn van dierbaren, terwijl een obsessief-compulsieve stoornis een dwang is om bepaalde handelingen vaak te verrichten.

Impact op het onderwijs

zo’n stoornis kan een grote impact hebben op het onderwijs. Leerlingen met deze stoornis kunnen moeite hebben om zich te concentreren, taken te voltooien en sociale interacties te hebben.
Het is belangrijk om een angststoornis te herkennen en te behandelen om leerlingen te helpen hun volle potentieel te bereiken.

Wijze van aanpak

Het identificeren en behandelen van een angststoornis is essentieel voor het bieden van een onderwijsomgeving die inclusief en rechtvaardig is.
Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het bieden van extra ondersteuning, het aanpassen van lesmateriaal en het creëren van een veilige leeromgeving.

Conclusie

Een angststoornis is een serieus probleem dat aandacht en actie vereist. Door de oorzaken en gevolgen van een angststoornis te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, kunnen we een eerlijker onderwijssysteem creëren.
Iedereen in het onderwijs heeft deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties