Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Angststoornis | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Angststoornis

Angststoornis in het onderwijs

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.
Cognitief kan een angststoornis zich uiten in slechte concentratie, nare gedachten en/of overmatig piekeren. Iedereen is weleens angstig, maar als de angst extreem groot is en lang aanhoudt, kan er sprake zijn van een angststoornis.

Angststoornis bij kinderen

Een angststoornis bij kinderen kan gedrag te zien geven als vaak geruststelling vragen, opstandig gedrag, prikkelbaar zijn of veel huilen, en angstige of onbekende situaties uit de weg gaan.

Welke soorten zijn er?

Er zijn verschillende angststoornissen, sommige ook fobieën genoemd zoals gegeneraliseerde angststoornis, sociale, posttraumatische stressstoornis, specifieke fobie en separatie angststoornis.
Bijvoorbeeld, een gegeneraliseerde angststoornis is een overmatige angst voor veel dingen, terwijl een sociale angststoornis een angst is om tekort te schieten in sociale situaties. Een posttraumatische stressstoornis is een reactie op een nare gebeurtenis, terwijl een specifieke fobie een angst is voor bijvoorbeeld dieren, pleinen, bloed, bepaalde situaties.
Een separatie angststoornis is een angst om gescheiden te zijn van dierbaren, terwijl een obsessief-compulsieve stoornis een dwang is om bepaalde handelingen vaak te verrichten.

Impact op het onderwijs

zo’n stoornis kan een grote impact hebben op het onderwijs. Leerlingen met deze stoornis kunnen moeite hebben om zich te concentreren, taken te voltooien en sociale interacties te hebben.
Het is belangrijk om een angststoornis te herkennen en te behandelen om leerlingen te helpen hun volle potentieel te bereiken.

Wijze van aanpak

Het identificeren en behandelen van een angststoornis is essentieel voor het bieden van een onderwijsomgeving die inclusief en rechtvaardig is.
Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het bieden van extra ondersteuning, het aanpassen van lesmateriaal en het creëren van een veilige leeromgeving.

Conclusie

Een angststoornis is een serieus probleem dat aandacht en actie vereist. Door de oorzaken en gevolgen van een angststoornis te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, kunnen we een eerlijker onderwijssysteem creëren.
Iedereen in het onderwijs heeft deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties