Gerelateerde artikelen

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Wat is zij-instroom?

ZIJ-INSTROOM Heb je een goede baan, maar ben je toch niet helemaal tevreden? Voel je een lichte paniek opkomen bij de gedachte dat je zo tot jouw pensioen moet doorgaan? Hoor je in de verte de roep van een lonkend avontuur? Misschien is het zij-instroomtraject dan wel...

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. Het tweede deel...

Wat is de MatriXmethode?

Opruimen met de Matrixmethode Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met...

Jenaplanschool: de vier uitgangspunten

Dit is het tweede deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. In dit blog schrijf ik over de vier uitgangspunten van een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Angststoornis | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Angststoornis

Angststoornis in het onderwijs

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.
Cognitief kan een angststoornis zich uiten in slechte concentratie, nare gedachten en/of overmatig piekeren. Iedereen is weleens angstig, maar als de angst extreem groot is en lang aanhoudt, kan er sprake zijn van een angststoornis.

Angststoornis bij kinderen

Een angststoornis bij kinderen kan gedrag te zien geven als vaak geruststelling vragen, opstandig gedrag, prikkelbaar zijn of veel huilen, en angstige of onbekende situaties uit de weg gaan.

Soorten angststoornissen

Er zijn verschillende angststoornissen, sommige ook fobieën genoemd zoals gegeneraliseerde angststoornis, sociale angststoornis, posttraumatische stressstoornis, specifieke fobie en separatie angststoornis.
Bijvoorbeeld, een gegeneraliseerde angststoornis is een overmatige angst voor veel dingen, terwijl een sociale angststoornis een angst is om tekort te schieten in sociale situaties. Een posttraumatische stressstoornis is een reactie op een nare gebeurtenis, terwijl een specifieke fobie een angst is voor bijvoorbeeld dieren, pleinen, bloed, bepaalde situaties.
Een separatie angststoornis is een angst om gescheiden te zijn van dierbaren, terwijl een obsessief-compulsieve stoornis een dwang is om bepaalde handelingen vaak te verrichten.

Impact op het onderwijs

Een angststoornis kan een grote impact hebben op het onderwijs. Leerlingen met een angststoornis kunnen moeite hebben om zich te concentreren, taken te voltooien en sociale interacties te hebben.
Het is belangrijk om een angststoornis te herkennen en te behandelen om leerlingen te helpen hun volle potentieel te bereiken.

Wijze van aanpak

Het identificeren en behandelen van een angststoornis is essentieel voor het bieden van een onderwijsomgeving die inclusief en rechtvaardig is.
Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het bieden van extra ondersteuning, het aanpassen van lesmateriaal en het creëren van een veilige leeromgeving.

Conclusie

Een angststoornis is een serieus probleem dat aandacht en actie vereist. Door de oorzaken en gevolgen van een angststoornis te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, kunnen we een eerlijker onderwijssysteem creëren.
Iedereen in het onderwijs heeft deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties