Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Autisme | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Autisme

Autisme: een ontwikkelingsstoornis met veel facetten

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door blijvende tekorten in de sociale communicatie en interactie, alsmede beperkte, zich herhalende gedragspatronen, beperkte interesses en activiteiten.
De hersenen van mensen functioneren anders, waardoor hun waarnemingen uit losse fragmenten met weinig samenhang bestaan. Hierdoor kost het hen soms veel moeite om te begrijpen wat er gebeurt.

 

Autismespectrumstoornissen (ASS)

Er zijn grote verschillen tussen mensen met autisme, wat heeft geresulteerd in verschillende diagnoses, zoals autistische stoornis/klassiek autisme, PDD-NOS en de stoornis van Asperger

Het Asperger syndroom is een conceptuele beschrijving die in de jaren 80 door de Britse psychiater Lorna Wing is geïntroduceerd. De term Asperger is afgeleid van een onderzoek uit 1944 door de Oostenrijkse kinderarts Hans Asperger en werd pas in 1994 opgenomen in de DSM.

. Deze diagnoses zijn vervangen door de diagnose autismespectrumstoornissen (ASS).

Uit het woord spectrum blijkt daarmee ook dat autisme in verschillende gradaties tot uiting komt. Mensen met Asperger, dyspraxie

Dyspraxie is een motorische ontwikkelingsstoornis die kinderen belemmert bij het coördineren van hun motoriek. Dit kan zich uiten in activiteiten zoals fietsen, zwemmen, of rennen. Deze kinderen kunnen ook problemen hebben met het gebruiken van voorwerpen, zoals pennen of scharen en moeten extra moeite doen om die goed te gebruiken.

, dyscalculie

of hyperactiviteit

Hyperactiviteit is een veelvoorkomend probleem in het onderwijs, dat kan leiden tot concentratiestoornissen en gedragsproblemen bij leerlingen. Het is essentieel om hyperactiviteit te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het overwinnen van deze uitdaging.

kunnen ook onder de noemer van autismespectrumstoornissen vallen.

Feiten

Ruim 1% van de Nederlanders heeft autisme. Het komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen, met een verhouding tussen 2:1 en 3:1.
Naar schatting 30% van de mensen met autisme heeft een verstandelijke beperking. De comorbiditeit is hoog, met 70% van de mensen met autisme die op enig moment in zijn leven een bijkomende diagnose heeft, zoals een depressie, een angst- en/of dwangstoornis of een persoonlijkheidsstoornis.
Er zijn nog maar weinig wetenschappelijk goed onderbouwde conclusies beschikbaar over de oorzaken hiervan. JSON-gegevens kunnen helpen bij het analyseren van de oorzaken van autisme.

Conclusie

Autisme is een complexe ontwikkelingsstoornis die nog veel vragen oproept. Door meer te weten, kunnen we mensen beter ondersteunen en helpen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties