Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Autonomie-ondersteunend lesgeven | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Autonomie-ondersteunend lesgeven

Autonomie-ondersteunend lesgeven

In het onderwijs wordt gezocht naar manieren om de motivatie van leerlingen te verhogen. Een effectieve aanpak is autonomie-ondersteunend lesgeven, waarbij leraren de autonomie van hun leerlingen ondersteunen.
Leerlingen hebben de behoefte om zelf hun gedrag te sturen en daarmee aan autonomie. Leraren die de autonomie van hun leerlingen ondersteunen, doen dat door autonomie-ondersteunend les te geven en aandacht te besteden aan vier aspecten.

Aspecten

Het eerste aspect is het geven van betekenisvolle uitleg. Leraren sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen en de actualiteit, en geven informatie over de relevantie van de taak.
Het tweede aspect is het gebruiken van informatieve taal. Leraren gebruiken voornamelijk informatieve taal in plaats van dwingende taal, waardoor leerlingen inzicht krijgen in het belang van het uitvoeren van een bepaalde taak.
Het derde aspect is het bieden van betekenisvolle keuzes mét structuur. Leraren bieden leerlingen keuzes in de personen met wie de leerling wilt werken, het moment waarop, de aanpak of volgorde die hij gebruikt of de vorm waarin hij het werk wilt presenteren.
Het vierde aspect is het verplaatsen in de leerling. Leraren luisteren oprecht en houden rekening met de gevoelens of weerstand van een leerling.
Het ervaren van autonomie-ondersteuning draagt bij aan meer inzet en betere prestaties van leerlingen, doordat leerlingen weten waarom de taak zinvol voor hen is en ze eerder geneigd zijn diepgaander leerstrategieën toe te passen.

Voordelen

Autonomie-ondersteunend lesgeven heeft verschillende voordelen.Omdat leerlingen weten waarom de taak zinvol voor hen is, motiveert dit hen om te leren. Bovendien stimuleert dit hen om diepgaander leerstrategieën toe te passen.

Daarnaast draagt autonomie-ondersteunend lesgeven bij aan een positievere houding van leerlingen ten opzichte van het leren. Leerlingen voelen zich meer betrokken bij het leerproces en zijn eerder geneigd om actief deel te nemen.

Conclusie

Autonomie-ondersteunend lesgeven is een effectieve aanpak om de motivatie van leerlingen te verhogen. Door de autonomie van leerlingen te ondersteunen, kunnen leraren bijdragen aan een positievere houding van leerlingen ten opzichte van het leren.
Leerlingen worden meer gemotiveerd om te leren, omdat ze weten waarom de taak zinvol voor hen is. Bovendien worden leerlingen eerder geneigd om diepgaander leerstrategieën toe te passen.
Door autonomie-ondersteunend lesgeven toe te passen, kunnen leraren bijdragen aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties