Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Autonomie-ondersteunend lesgeven | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Autonomie-ondersteunend lesgeven

Autonomie-ondersteunend lesgeven

In het onderwijs wordt gezocht naar manieren om de motivatie van leerlingen te verhogen. Een effectieve aanpak is autonomie-ondersteunend lesgeven, waarbij leraren de autonomie van hun leerlingen ondersteunen.
Leerlingen hebben de behoefte om zelf hun gedrag te sturen en daarmee aan autonomie. Leraren die de autonomie van hun leerlingen ondersteunen, doen dat door autonomie-ondersteunend les te geven en aandacht te besteden aan vier aspecten.

Aspecten

Het eerste aspect is het geven van betekenisvolle uitleg. Leraren sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen en de actualiteit, en geven informatie over de relevantie van de taak.
Het tweede aspect is het gebruiken van informatieve taal. Leraren gebruiken voornamelijk informatieve taal in plaats van dwingende taal, waardoor leerlingen inzicht krijgen in het belang van het uitvoeren van een bepaalde taak.
Het derde aspect is het bieden van betekenisvolle keuzes mét structuur. Leraren bieden leerlingen keuzes in de personen met wie de leerling wilt werken, het moment waarop, de aanpak of volgorde die hij gebruikt of de vorm waarin hij het werk wilt presenteren.
Het vierde aspect is het verplaatsen in de leerling. Leraren luisteren oprecht en houden rekening met de gevoelens of weerstand van een leerling.
Het ervaren van autonomie-ondersteuning draagt bij aan meer inzet en betere prestaties van leerlingen, doordat leerlingen weten waarom de taak zinvol voor hen is en ze eerder geneigd zijn diepgaander leerstrategieën toe te passen.

Voordelen

Autonomie-ondersteunend lesgeven heeft verschillende voordelen.Omdat leerlingen weten waarom de taak zinvol voor hen is, motiveert dit hen om te leren. Bovendien stimuleert dit hen om diepgaander leerstrategieën toe te passen.

Daarnaast draagt autonomie-ondersteunend lesgeven bij aan een positievere houding van leerlingen ten opzichte van het leren. Leerlingen voelen zich meer betrokken bij het leerproces en zijn eerder geneigd om actief deel te nemen.

Conclusie

Autonomie-ondersteunend lesgeven is een effectieve aanpak om de motivatie van leerlingen te verhogen. Door de autonomie van leerlingen te ondersteunen, kunnen leraren bijdragen aan een positievere houding van leerlingen ten opzichte van het leren.
Leerlingen worden meer gemotiveerd om te leren, omdat ze weten waarom de taak zinvol voor hen is. Bovendien worden leerlingen eerder geneigd om diepgaander leerstrategieën toe te passen.
Door autonomie-ondersteunend lesgeven toe te passen, kunnen leraren bijdragen aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties