Gerelateerde artikelen

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Autonomie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Autonomie

Autonomie in het onderwijs

Autonomie is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is belangrijk om zelfstandigheid te herkennen en te stimuleren om leerlingen te motiveren en hun prestaties te verbeteren.
Autonomie is het vermogen van leerlingen om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan worden bereikt door leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces en door hen te stimuleren om zelfstandig te denken en te handelen.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken die bijdragen aan de autonomie van leerlingen. Een van de belangrijkste oorzaken is de motivatie van leerlingen. Leerlingen die gemotiveerd zijn om te leren, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces.
Een andere oorzaak is de relatie tussen leerlingen en leraren. Leerlingen die een goede relatie hebben met hun leraren, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerprocees.

Gevolgen

De gevolgen van autonomie zijn talrijk. Leerlingen die dit hebben, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan leiden tot een hogere motivatie en betere prestaties.
Daarnaast kan het ook leiden tot een betere zelfbeeld en een hogere zelfvertrouwen. Leerlingen die autonomie hebben, zullen eerder geneigd zijn om risico’s te nemen en uitdagingen aan te gaan.

Wijze van aanpak

Er zijn verschillende manieren om autonomie te stimuleren. Een van de belangrijkste manieren is door leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces.
Een andere manier is door leerlingen te stimuleren om zelfstandig te denken en te handelen. Dit kan worden bereikt door leerlingen uitdagingen te geven en hen te laten werken aan projecten die zij zelf hebben gekozen.

Conclusie

Autonomie is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is belangrijk om dit te herkennen en te stimuleren om leerlingen te motiveren en hun prestaties te verbeteren.
Door dit te stimuleren, kunnen leerlingen worden gemotiveerd om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan leiden tot een hogere motivatie en betere prestaties.

Autonomie en zelfregulatie

Autonomie is nauw verwant aan zelfregulatie

Zelfregulatie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te sturen en te verbeteren. Het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren is essentieel voor succesvol leren.

. Zelfregulatie is het vermogen van leerlingen om hun eigen leerproces te reguleren en te sturen.

Leerlingen die autonomie hebben, zullen eerder geneigd zijn om zelfstandig te leren en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces. Dit kan leiden tot een hogere motivatie en betere prestaties.

Autonomie en motivatie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties