Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Doorstroomtoets | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Doorstroomtoets

De doorstroomtoets: een gestandaardiseerde test

De doorstroomtoets is een test die leerlingen in groep 8 van de basisschool afleggen om hun kennis en vaardigheden op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen te meten.
Deze test is de vervanger van de eindtoets basisonderwijs en biedt een onafhankelijke evaluatie van het schooladvies dat de leerlingen hebben ontvangen.

Het doel van de doorstroomtoets

Het doel van de doorstroomtoets is om een objectieve evaluatie te bieden van de leerresultaten van de leerlingen.
Deze evaluatie kan helpen bij het bepalen van het meest geschikte brugklastype voor de individuele leerling en biedt een gelijke kans voor alle leerlingen om een passende plek te vinden in het voortgezet onderwijs.

Wanneer wordt de doorstroomtoets afgenomen?

De doorstroomtoets wordt normaal gesproken afgenomen tussen eind januari en half februari, maar de exacte data kunnen variëren afhankelijk van de school en het type toets.
De toets kan zowel digitaal als op papier worden afgenomen, afhankelijk van de keuze van de school en de beschikbaarheid van de toetsen.

Adaptieve toetsen

Sommige doorstroomtoetsen zijn adaptief, wat betekent dat de moeilijkheidsgraad van de vragen zich automatisch aanpast aan het niveau van de leerling tijdens het maken van de toets.
Voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften, zoals dyslexie, zijn er aangepaste versies van de doorstroomtoets beschikbaar.

De rol van de doorstroomtoets

Door de objectieve evaluatie speelt de doorstroomtoets een belangrijke rol bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
De inschatting van de leraar is echter belangrijker en doorslaggevend voor de schooladvisering en kan worden gebruikt in combinatie met de resultaten van de doorstroomtoets.

Uitstroomniveau en formatief toetsen

De doorstroomtoets helpt ook bij het bepalen van het uitstroomniveau

Het uitstroomniveau is het niveau dat leerlingen bereiken wanneer zij het onderwijs verlaten. Dit niveau wordt bepaald door de school, rekening houdend met de capaciteiten, vaardigheden en inzet van de leerling. Leerlingen kunnen uitstromen naar verschillende niveaus, zoals het VMBO, de HAVO of het VWO.

van de leerlingen en kan worden gebruikt als formatief toetsen

Formatief toetsen is een vorm van toetsen die lerenden helpt bij het evalueren van hun kennis en vaardigheden. Het is een adaptieve manier van toetsen die rekening houdt met de individuele behoeften van elke leerling.

om de leerlingen te helpen bij hun leerproces.

De resultaten van de doorstroomtoets kunnen worden gebruikt om de leerlingen te helpen bij het kiezen van een passende opleiding in het voortgezet onderwijs.

Entreetoets en json

Sommige scholen gebruiken entreetoets

De Entreetoets is een toets van het CITO, dat de vaardigheden van leerlingen op het gebied van rekenen en taal toetst. Deze toets wordt meestal afgenomen in het tweede halfjaar van groep 7, of aan het begin van groep 8.

om de leerlingen te helpen bij hun overgang naar het voortgezet onderwijs.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties