Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Doorstroomtoets | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Doorstroomtoets

De doorstroomtoets: een gestandaardiseerde test

De doorstroomtoets is een test die leerlingen in groep 8 van de basisschool afleggen om hun kennis en vaardigheden op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen te meten.
Deze test is de vervanger van de eindtoets basisonderwijs en biedt een onafhankelijke evaluatie van het schooladvies dat de leerlingen hebben ontvangen.

Het doel van de doorstroomtoets

Het doel van de doorstroomtoets is om een objectieve evaluatie te bieden van de leerresultaten van de leerlingen.
Deze evaluatie kan helpen bij het bepalen van het meest geschikte brugklastype voor de individuele leerling en biedt een gelijke kans voor alle leerlingen om een passende plek te vinden in het voortgezet onderwijs.

Wanneer wordt de doorstroomtoets afgenomen?

De doorstroomtoets wordt normaal gesproken afgenomen tussen eind januari en half februari, maar de exacte data kunnen variëren afhankelijk van de school en het type toets.
De toets kan zowel digitaal als op papier worden afgenomen, afhankelijk van de keuze van de school en de beschikbaarheid van de toetsen.

Adaptieve toetsen

Sommige doorstroomtoetsen zijn adaptief, wat betekent dat de moeilijkheidsgraad van de vragen zich automatisch aanpast aan het niveau van de leerling tijdens het maken van de toets.
Voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften, zoals dyslexie, zijn er aangepaste versies van de doorstroomtoets beschikbaar.

De rol van de doorstroomtoets

Door de objectieve evaluatie speelt de doorstroomtoets een belangrijke rol bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
De inschatting van de leraar is echter belangrijker en doorslaggevend voor de schooladvisering en kan worden gebruikt in combinatie met de resultaten van de doorstroomtoets.

Uitstroomniveau en formatief toetsen

De doorstroomtoets helpt ook bij het bepalen van het uitstroomniveau

Het uitstroomniveau is het niveau dat leerlingen bereiken wanneer zij het onderwijs verlaten. Dit niveau wordt bepaald door de school, rekening houdend met de capaciteiten, vaardigheden en inzet van de leerling. Leerlingen kunnen uitstromen naar verschillende niveaus, zoals het VMBO, de HAVO of het VWO.

van de leerlingen en kan worden gebruikt als formatief toetsen

Formatief toetsen is een vorm van toetsen die lerenden helpt bij het evalueren van hun kennis en vaardigheden. Het is een adaptieve manier van toetsen die rekening houdt met de individuele behoeften van elke leerling.

om de leerlingen te helpen bij hun leerproces.

De resultaten van de doorstroomtoets kunnen worden gebruikt om de leerlingen te helpen bij het kiezen van een passende opleiding in het voortgezet onderwijs.

Entreetoets en json

Sommige scholen gebruiken entreetoets

De Entreetoets is een toets van het CITO, dat de vaardigheden van leerlingen op het gebied van rekenen en taal toetst. Deze toets wordt meestal afgenomen in het tweede halfjaar van groep 7, of aan het begin van groep 8.

om de leerlingen te helpen bij hun overgang naar het voortgezet onderwijs.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties