Gerelateerde artikelen

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Creatief denken

Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...

De impact van een schooladvies

Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Doorstroomtoets | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Doorstroomtoets

De doorstroomtoets: een gestandaardiseerde test

De doorstroomtoets is een test die leerlingen in groep 8 van de basisschool afleggen om hun kennis en vaardigheden op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen te meten.
Deze test is de vervanger van de eindtoets basisonderwijs en biedt een onafhankelijke evaluatie van het schooladvies dat de leerlingen hebben ontvangen.

Het doel van de doorstroomtoets

Het doel van de doorstroomtoets is om een objectieve evaluatie te bieden van de leerresultaten van de leerlingen.
Deze evaluatie kan helpen bij het bepalen van het meest geschikte brugklastype voor de individuele leerling en biedt een gelijke kans voor alle leerlingen om een passende plek te vinden in het voortgezet onderwijs.

Wanneer wordt de doorstroomtoets afgenomen?

De doorstroomtoets wordt normaal gesproken afgenomen tussen eind januari en half februari, maar de exacte data kunnen variëren afhankelijk van de school en het type toets.
De toets kan zowel digitaal als op papier worden afgenomen, afhankelijk van de keuze van de school en de beschikbaarheid van de toetsen.

Adaptieve toetsen

Sommige doorstroomtoetsen zijn adaptief, wat betekent dat de moeilijkheidsgraad van de vragen zich automatisch aanpast aan het niveau van de leerling tijdens het maken van de toets.
Voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften, zoals dyslexie, zijn er aangepaste versies van de doorstroomtoets beschikbaar.

De rol van de doorstroomtoets

Door de objectieve evaluatie speelt de doorstroomtoets een belangrijke rol bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
De inschatting van de leraar is echter belangrijker en doorslaggevend voor de schooladvisering en kan worden gebruikt in combinatie met de resultaten van de doorstroomtoets.

Uitstroomniveau en formatief toetsen

De doorstroomtoets helpt ook bij het bepalen van het uitstroomniveau

Het uitstroomniveau is het niveau dat leerlingen bereiken wanneer zij het onderwijs verlaten. Dit niveau wordt bepaald door de school, rekening houdend met de capaciteiten, vaardigheden en inzet van de leerling. Leerlingen kunnen uitstromen naar verschillende niveaus, zoals het VMBO, de HAVO of het VWO.

van de leerlingen en kan worden gebruikt als formatief toetsen

Formatief toetsen is een vorm van toetsen die lerenden helpt bij het evalueren van hun kennis en vaardigheden. Het is een adaptieve manier van toetsen die rekening houdt met de individuele behoeften van elke leerling.

om de leerlingen te helpen bij hun leerproces.

De resultaten van de doorstroomtoets kunnen worden gebruikt om de leerlingen te helpen bij het kiezen van een passende opleiding in het voortgezet onderwijs.

Entreetoets en json

Sommige scholen gebruiken entreetoets

De Entreetoets is een toets van het CITO, dat de vaardigheden van leerlingen op het gebied van rekenen en taal toetst. Deze toets wordt meestal afgenomen in het tweede halfjaar van groep 7, of aan het begin van groep 8.

om de leerlingen te helpen bij hun overgang naar het voortgezet onderwijs.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties