Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Emotionele intelligentie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie in het onderwijs

Emotionele intelligentie (EQ) speelt een cruciale rol bij het succesvolle leren en sociale interacties. Het is het vermogen om emoties van jezelf en van anderen te waarnemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om de emoties te gebruiken als leidraad bij het denken en handelen.
De vijf belangrijkste EQ-eigenschappen zijn zelfkennis, optimisme, zelfbeheersing of uitstel van behoeften, empathie

Empathie is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om zich te verplaatsen in anderen en hun gevoelens te begrijpen. Het is een belangrijke component van emotionele intelligentie en kan worden aangeleerd door middel van spelenderwijs en conflictoplossing.

en sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden zijn cruciaal voor het slagen in het onderwijs en in het leven. Het gaat hierbij om het hebben van inzicht in andere mensen en de gevoelens van anderen en het beïnvloeden daarvan. Sociale vaardigheden zijn noodzakelijk voor het opbouwen en onderhouden van een relatie, om je staande te houden in de maatschappij en voor een goede samenwerking.

. Deze eigenschappen helpen leerlingen om hun emoties te begrijpen en te reguleren, waardoor zij beter kunnen omgaan met stress en uitdagingen.

Meervoudige intelligenties

In de meervoudige intelligentietheorie van Gardner wordt de emotionele intelligentie beschreven als de interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie. Hierbij ligt het accent op het begrijpen en omgaan met andere mensen. Dit omvat het vermogen om sociale situaties te analyseren, conflicten op te lossen en samen te werken.
Emotionele intelligentie is ook gerelateerd aan sociale-emotionele ontwikkeling, die het vermogen omvat om sociale vaardigheden te ontwikkelen en te gebruiken. Dit omvat het vermogen om empathie te tonen, conflicten op te lossen en samen te werken.

Onderwijs en emotionele intelligentie

In het onderwijs is het belangrijk om emotionele intelligentie te integreren in het curriculum. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van lessen over sociale-emotionele ontwikkeling, het stimuleren van empathie en het creëren van een veilige leeromgeving.
Docenten kunnen ook worden getraind om emotionele intelligentie te herkennen en te stimuleren bij hun leerlingen. Dit kan worden gedaan door het gebruiken van strategieën zoals het stimuleren van zelfreflectie, het creëren van een positieve klasatmosfeer en het bieden van feedback.

Conclusie

Emotionele intelligentie is een cruciale vaardigheid voor succesvolle leerlingen. Door het integreren van emotionele intelligentie in het onderwijs, kunnen we helpen om leerlingen te voorzien van de vaardigheden die zij nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomst.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties