Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Growth mindset | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Growth mindset

Het belang van een growth mindset in het onderwijs

Een growth mindset

In het onderwijs speelt mindset een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leren. Daarom is het van groot belang om mindset te begrijpen en te ontwikkelen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Mindset kan verschillende vormen aannemen, zoals een fixed mindset en een growth mindset.

is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.

Een growth mindset helpt leerlingen om door te zetten bij tegenslag en open te staan voor feedback. Wanneer anderen succes hebben, zien zij dat als inspiratie. Dit in tegenstelling tot een fixed mindset

, waarbij leerlingen ervan uitgaan dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden aangeboren zijn en vaststaan.

Het verschil tussen een growth mindset en een fixed mindset

Een growth mindset en een fixed mindset zijn twee verschillende denkwijzen die een grote impact hebben op het leren en presteren van leerlingen. Leerlingen met een growth mindset zien uitdagingen als kansen om te leren en te groeien, terwijl leerlingen met een fixed mindset deze zien als bedreigingen voor hun ego.
Leerlingen met een growth mindset zijn meer geneigd om risico’s te nemen, te experimenteren en te leren van fouten. Zij zijn ook meer open voor feedback en zien dit als een manier om te verbeteren. Leerlingen met een fixed mindset zijn daarentegen meer geneigd om zichzelf te beperken en te focussen op het vermijden van fouten.

Het belang van self-Efficacy

Self-efficacy

Self-efficacy, of doelmatigheidsbeleving, is een psychologisch begrip dat duidt op het geloof dat personen hebben in het competentieniveau dat zij zullen vertonen in een bepaalde situatie. Het is een belangrijke factor bij het bereiken van succes in het onderwijs.

, of het geloof in eigen kunnen, speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van een growth mindset. Leerlingen die geloven in hun eigen kunnen, zijn meer geneigd om uitdagingen aan te nemen en te leren van fouten.

Docenten kunnen het geloof in eigen kunnen bij leerlingen stimuleren door positieve feedback te geven, leerlingen te laten reflecteren op hun eigen leren en door het bieden van ondersteuning en begeleiding.

Het belang van mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om hun aandacht en focus te verbeteren. Het helpt leerlingen om hun gedachten en gevoelens te beheersen en een positieve attitude te ontwikkelen.

, of het bewust zijn van het huidige moment, kan helpen bij het ontwikkelen van een growth mindset. Leerlingen die mindfulness beoefenen, zijn meer bewust van hun eigen gedachten en gevoelens en kunnen beter omgaan met tegenslag en frustratie.

Docenten kunnen mindfulness bij leerlingen stimuleren door het bieden van mindfulness-oefeningen, het creëren van een rustige leeromgeving en door het stimuleren van reflectie en zelfreflectie.

Conclusie

Een growth mindset is een belangrijke factor bij het succes van leerlingen in het onderwijs. Door het stimuleren van een growth mindset, het geloof in eigen kunnen en mindfulness, kunnen docenten helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties