Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol

Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk

Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Growth mindset | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Growth mindset

Het belang van een growth mindset in het onderwijs

Een growth mindset

In het onderwijs speelt mindset een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leren. Daarom is het van groot belang om mindset te begrijpen en te ontwikkelen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Mindset kan verschillende vormen aannemen, zoals een fixed mindset en een growth mindset.

is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.

Een growth mindset helpt leerlingen om door te zetten bij tegenslag en open te staan voor feedback. Wanneer anderen succes hebben, zien zij dat als inspiratie. Dit in tegenstelling tot een fixed mindset

, waarbij leerlingen ervan uitgaan dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden aangeboren zijn en vaststaan.

Het verschil tussen een growth mindset en een fixed mindset

Een growth mindset en een fixed mindset zijn twee verschillende denkwijzen die een grote impact hebben op het leren en presteren van leerlingen. Leerlingen met een growth mindset zien uitdagingen als kansen om te leren en te groeien, terwijl leerlingen met een fixed mindset deze zien als bedreigingen voor hun ego.
Leerlingen met een growth mindset zijn meer geneigd om risico’s te nemen, te experimenteren en te leren van fouten. Zij zijn ook meer open voor feedback en zien dit als een manier om te verbeteren. Leerlingen met een fixed mindset zijn daarentegen meer geneigd om zichzelf te beperken en te focussen op het vermijden van fouten.

Het belang van self-Efficacy

Self-efficacy

Self-efficacy, of doelmatigheidsbeleving, is een psychologisch begrip dat duidt op het geloof dat personen hebben in het competentieniveau dat zij zullen vertonen in een bepaalde situatie. Het is een belangrijke factor bij het bereiken van succes in het onderwijs.

, of het geloof in eigen kunnen, speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van een growth mindset. Leerlingen die geloven in hun eigen kunnen, zijn meer geneigd om uitdagingen aan te nemen en te leren van fouten.

Docenten kunnen het geloof in eigen kunnen bij leerlingen stimuleren door positieve feedback te geven, leerlingen te laten reflecteren op hun eigen leren en door het bieden van ondersteuning en begeleiding.

Het belang van mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om hun aandacht en focus te verbeteren. Het helpt leerlingen om hun gedachten en gevoelens te beheersen en een positieve attitude te ontwikkelen.

, of het bewust zijn van het huidige moment, kan helpen bij het ontwikkelen van een growth mindset. Leerlingen die mindfulness beoefenen, zijn meer bewust van hun eigen gedachten en gevoelens en kunnen beter omgaan met tegenslag en frustratie.

Docenten kunnen mindfulness bij leerlingen stimuleren door het bieden van mindfulness-oefeningen, het creëren van een rustige leeromgeving en door het stimuleren van reflectie en zelfreflectie.

Conclusie

Een growth mindset is een belangrijke factor bij het succes van leerlingen in het onderwijs. Door het stimuleren van een growth mindset, het geloof in eigen kunnen en mindfulness, kunnen docenten helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties