Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Leiderschapsstijl | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Leiderschapsstijl

Leiderschapsstijl in het onderwijs

In het onderwijs speelt de leiderschapsstijl een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een goede leider heeft een duidelijke visie op het leerproces en weet hoe hij deze visie kan overbrengen op de leerkrachten. Het leiderschap moet in de eerste plaats gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen.
Er zijn verschillende leiderschapsstijlen, zoals de directieve of autoritaire leider, de laissez-faire leider en de democratische leider. De directieve leider weet goed wat hij wil en hij verwacht van de leerkrachten dat zij dit uitvoeren. De laissez-faire leider kijkt toe en heeft groot vertrouwen in de vermogens van de leerkrachten. De democratische leider overlegt met zijn team en probeert zo de goede kant op te leiden.
Naast deze drie stijlen is er tegenwoordig ook de coachende stijl. De leider staat dan naast de medewerkers en gaat uit van hun professionaliteit. Door coaching probeert de leider de kwaliteiten van de leerkrachten te laten ontplooien. Een goede leider heeft niet alleen persoonlijk leiderschap, maar vooral ook situationeel leiderschap

In het onderwijs is situationeel leiderschap een cruciale vaardigheid voor leiders en docenten. Het gaat om het aanpassen van de leiderschapsstijl aan de specifieke situatie en de behoeften van de leerlingen en medewerkers. Dit leiderschapstype is gebaseerd op de theorie van Paul Hersey en Ken Blanchard, die stellen dat er geen enkele correcte leiderschapsstijl bestaat, maar dat elke situatie om een andere aanpak vraagt.

. Dat is feitelijk leiderschap wat je inzit in afstemming op de situatie.

Oorzaken en gevolgen van een goede leiderschapsstijl

Een goede leiderschapsstijl leidt tot een positieve leeromgeving en een hogere kwaliteit van het leerproces. Leerlingen voelen zich gesteund en gemotiveerd om te leren. Leerkrachten voelen zich gesteund en gemotiveerd om les te geven. Een goede leiderschapsstijl zorgt voor een positieve sfeer in de school en draagt bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs.
Een goede leiderschapsstijl is ook belangrijk voor de leerkrachten zelf. Zij voelen zich gesteund en gemotiveerd om les te geven en om zichzelf te ontwikkelen. Een goede leiderschapsstijl zorgt voor een positieve sfeer in de school en draagt bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs.

Wijze van aanpak

Het identificeren en ontwikkelen van een goede leiderschapsstijl is essentieel voor een positieve leeromgeving en een hogere kwaliteit van het leerproces. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om de leiderschapsstijl te ontwikkelen door middel van coaching en mentoring. Daarnaast zorgt het combineren van verschillende leiderschapsstijlen voor een gebalanceerde aanpak.
Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van de leerresultaten patronen van een goede leiderschapsstijl. Het is belangrijk om de leerresultaten te analyseren en te evalueren om te zien of de leiderschapsstijl effectief is.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties