Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Leiderschapsstijl | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Leiderschapsstijl

Leiderschapsstijl in het onderwijs

In het onderwijs speelt de leiderschapsstijl een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een goede leider heeft een duidelijke visie op het leerproces en weet hoe hij deze visie kan overbrengen op de leerkrachten. Het leiderschap moet in de eerste plaats gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen.
Er zijn verschillende leiderschapsstijlen, zoals de directieve of autoritaire leider, de laissez-faire leider en de democratische leider. De directieve leider weet goed wat hij wil en hij verwacht van de leerkrachten dat zij dit uitvoeren. De laissez-faire leider kijkt toe en heeft groot vertrouwen in de vermogens van de leerkrachten. De democratische leider overlegt met zijn team en probeert zo de goede kant op te leiden.
Naast deze drie stijlen is er tegenwoordig ook de coachende stijl. De leider staat dan naast de medewerkers en gaat uit van hun professionaliteit. Door coaching probeert de leider de kwaliteiten van de leerkrachten te laten ontplooien. Een goede leider heeft niet alleen persoonlijk leiderschap, maar vooral ook situationeel leiderschap

In het onderwijs is situationeel leiderschap een cruciale vaardigheid voor leiders en docenten. Het gaat om het aanpassen van de leiderschapsstijl aan de specifieke situatie en de behoeften van de leerlingen en medewerkers. Dit leiderschapstype is gebaseerd op de theorie van Paul Hersey en Ken Blanchard, die stellen dat er geen enkele correcte leiderschapsstijl bestaat, maar dat elke situatie om een andere aanpak vraagt.

. Dat is feitelijk leiderschap wat je inzit in afstemming op de situatie.

Oorzaken en gevolgen van een goede leiderschapsstijl

Een goede leiderschapsstijl leidt tot een positieve leeromgeving en een hogere kwaliteit van het leerproces. Leerlingen voelen zich gesteund en gemotiveerd om te leren. Leerkrachten voelen zich gesteund en gemotiveerd om les te geven. Een goede leiderschapsstijl zorgt voor een positieve sfeer in de school en draagt bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs.
Een goede leiderschapsstijl is ook belangrijk voor de leerkrachten zelf. Zij voelen zich gesteund en gemotiveerd om les te geven en om zichzelf te ontwikkelen. Een goede leiderschapsstijl zorgt voor een positieve sfeer in de school en draagt bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs.

Wijze van aanpak

Het identificeren en ontwikkelen van een goede leiderschapsstijl is essentieel voor een positieve leeromgeving en een hogere kwaliteit van het leerproces. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om de leiderschapsstijl te ontwikkelen door middel van coaching en mentoring. Daarnaast zorgt het combineren van verschillende leiderschapsstijlen voor een gebalanceerde aanpak.
Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van de leerresultaten patronen van een goede leiderschapsstijl. Het is belangrijk om de leerresultaten te analyseren en te evalueren om te zien of de leiderschapsstijl effectief is.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties