Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Leiderschapsstijl | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Leiderschapsstijl

Leiderschapsstijl in het onderwijs

In het onderwijs speelt de leiderschapsstijl een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een goede leider heeft een duidelijke visie op het leerproces en weet hoe hij deze visie kan overbrengen op de leerkrachten. Het leiderschap moet in de eerste plaats gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen.
Er zijn verschillende leiderschapsstijlen, zoals de directieve of autoritaire leider, de laissez-faire leider en de democratische leider. De directieve leider weet goed wat hij wil en hij verwacht van de leerkrachten dat zij dit uitvoeren. De laissez-faire leider kijkt toe en heeft groot vertrouwen in de vermogens van de leerkrachten. De democratische leider overlegt met zijn team en probeert zo de goede kant op te leiden.
Naast deze drie stijlen is er tegenwoordig ook de coachende stijl. De leider staat dan naast de medewerkers en gaat uit van hun professionaliteit. Door coaching probeert de leider de kwaliteiten van de leerkrachten te laten ontplooien. Een goede leider heeft niet alleen persoonlijk leiderschap, maar vooral ook situationeel leiderschap

In het onderwijs is situationeel leiderschap een cruciale vaardigheid voor leiders en docenten. Het gaat om het aanpassen van de leiderschapsstijl aan de specifieke situatie en de behoeften van de leerlingen en medewerkers. Dit leiderschapstype is gebaseerd op de theorie van Paul Hersey en Ken Blanchard, die stellen dat er geen enkele correcte leiderschapsstijl bestaat, maar dat elke situatie om een andere aanpak vraagt.

. Dat is feitelijk leiderschap wat je inzit in afstemming op de situatie.

Oorzaken en gevolgen van een goede leiderschapsstijl

Een goede leiderschapsstijl leidt tot een positieve leeromgeving en een hogere kwaliteit van het leerproces. Leerlingen voelen zich gesteund en gemotiveerd om te leren. Leerkrachten voelen zich gesteund en gemotiveerd om les te geven. Een goede leiderschapsstijl zorgt voor een positieve sfeer in de school en draagt bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs.
Een goede leiderschapsstijl is ook belangrijk voor de leerkrachten zelf. Zij voelen zich gesteund en gemotiveerd om les te geven en om zichzelf te ontwikkelen. Een goede leiderschapsstijl zorgt voor een positieve sfeer in de school en draagt bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs.

Wijze van aanpak

Het identificeren en ontwikkelen van een goede leiderschapsstijl is essentieel voor een positieve leeromgeving en een hogere kwaliteit van het leerproces. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om de leiderschapsstijl te ontwikkelen door middel van coaching en mentoring. Daarnaast zorgt het combineren van verschillende leiderschapsstijlen voor een gebalanceerde aanpak.
Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van de leerresultaten patronen van een goede leiderschapsstijl. Het is belangrijk om de leerresultaten te analyseren en te evalueren om te zien of de leiderschapsstijl effectief is.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties