Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Normjaartaak | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Normjaartaak

Normjaartaak in het onderwijs

In het onderwijs speelt de normjaartaak een cruciale rol bij het bepalen van de werklast van leerkrachten. De normjaartaak is de jaartaak van een leerkracht en omvat alle taken die een leerkracht uitvoert.
In 1998 is de normjaartaak ingevoerd in het basisonderwijs en was tot 2019 van kracht. De normjaartaak was vastgelegd in de CAO en omvatte 1659 uur bij een fulltime aanstelling.

Verdeling van de normjaartaak

De normjaartaak is verdeeld in verschillende taken. De lesgevende taak omvat de daadwerkelijke lesuren en bedraagt maximaal 940 uur per jaar.
De lesgebonden taken omvatten voor- en nawerk bij lesuren, zoals voorbereiding, nakijken, oudercontacten, klassenmanagement, administratie, etc. Het percentage van deze taken wordt in overleg vastgesteld tussen 35% en 45% van de lesuren en wordt opslagfactor genoemd.
Individuele professionalisering omvat 83 uur per jaar, waarbij de werknemer individueel, zelf, deze uren inplant. Dit gebeurt vaak voorafgaande aan het schooljaar waarin de uren worden gemaakt en in overleg met de werkgever.
Duurzame inzetbaarheid omvat 40 uur per jaar om te werken aan gezondheid en welzijn om je werk goed te kunnen blijven doen. De CAO noemt als voorbeelden studieverlof, coaching, oriëntatie op mobiliteit en peerreview, oftewel leren van elkaar.
Overige taken omvatten de overblijvende uren tot 1659 uur, voor commissies, projecten, vergaderingen en andere taken die op school gedaan worden.

Wijzigingen in de normjaartaak

In de CAO van 2019 is de normjaartaak vervangen door het werkverdelingsplan. Dit stellen de werkgever en de werknemers samen op. In de praktijk wordt daarbij nog vaak de verdeling gehanteerd zoals gebruikelijk bij de normjaartaak, maar dit is niet verplicht.
De normjaartaak is een belangrijk onderdeel van het onderwijs en heeft een grote invloed op de werklast van leerkrachten. Het is belangrijk om de normjaartaak goed te begrijpen en te hanteren om een eerlijke en gelijke verdeling van taken te waarborgen.

Conclusie

De normjaartaak is een cruciale component van het onderwijs. Door de normjaartaak goed te begrijpen en te hanteren, kunnen we een eerlijke en gelijke verdeling van taken waarborgen en een goede werklast voor leerkrachten creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties