Gerelateerde artikelen

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol

Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk

Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderwijsadministratie - leerling- en personeelsadministratie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderwijsadministratie – leerling- en personeelsadministratie

Onderwijsadministratie: een cruciale rol in het onderwijs

Een goede onderwijsadministratie is essentieel voor het succes van leerlingen en het functioneren van scholen. Het is een systeem dat alle gegevens van leerlingen en medewerkers bevat, zoals persoonlijke gegevens, leerprestaties en personeelsinformatie.
Het doel van een onderwijsadministratie is om alle gegevens op een centrale plaats te bewaren, zodat deze gemakkelijk kunnen worden geraadpleegd en gebruikt voor het nemen van beslissingen. Een goede onderwijsadministratie helpt scholen om hun doelstellingen te bereiken en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces.

Leerlingvolgsysteem

Een leerlingvolgsysteem

Een leerlingvolgsysteem (LVS) is een cruciaal onderdeel van het onderwijs. Het helpt leerkrachten om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en het onderwijsaanbod af te stemmen op de individuele behoeften van leerlingen.

is een belangrijk onderdeel van de onderwijsadministratie. Het systeem helpt scholen om de progressie van leerlingen te volgen en te analyseren. Dit helpt om zwakke punten te identificeren en leerlingen extra ondersteuning te bieden waar nodig.

Het leerlingvolgsysteem kan ook worden gebruikt om de effectiviteit van het onderwijs te evalueren en te verbeteren. Door het analyseren van de resultaten van leerlingen, kunnen scholen zien welke methoden het beste werken en welke aanpassingen nodig zijn.

Electronische leeromgeving – eLO

Een elektronische leeromgeving (ELO) is een online platform dat leerlingen en medewerkers toegang geeft tot educatieve bronnen en hulpmiddelen. Het platform kan worden gebruikt om lessen te geven, opdrachten te maken en te beoordelen, en om communicatie tussen leerlingen en medewerkers te faciliteren.
Het gebruik van een ELO kan het leerproces verbeteren door leerlingen toegang te geven tot een breed scala aan educatieve bronnen en hulpmiddelen. Het kan ook helpen om de communicatie tussen leerlingen en medewerkers te verbeteren en om het leerproces meer flexibel te maken.

Onderwijsondersteunend personeel

Onderwijsondersteunend personeel

Het onderwijsondersteunend personeel speelt een cruciale rol in het onderwijsproces.

speelt een cruciale rol in de onderwijsadministratie. Zij zijn verantwoordelijk voor het beheren van de administratie, het verstrekken van ondersteuning aan leerlingen en medewerkers, en het bieden van hulp bij het gebruik van het leerlingvolgsysteem en de ELO.

Het onderwijsondersteunend personeel kan ook helpen bij het identificeren van zwakke punten in het leerproces en het bieden van extra ondersteuning aan leerlingen waar nodig.

Onderwijsarbeidst

Een onderwijsarbeidst is een medewerker die verantwoordelijk is voor het beheren van de onderwijsadministratie. Zij zijn verantwoordelijk voor het verstrekken van ondersteuning aan leerlingen en medewerkers, het beheren van de administratie en het bieden van hulp bij het gebruik van het leerlingvolgsysteem en de ELO.
Het onderwijsarbeidst kan ook helpen bij het identificeren van zwakke punten in het leerproces en het bieden van extra ondersteuning aan leerlingen waar nodig.

Leerplichtambtenaar

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties