Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderwijstijd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderwijstijd

Onderwijstijd: een cruciale component van het onderwijs

Onderwijstijd is de tijd die besteed wordt aan het uitvoeren van het onderwijsprogramma. Het is een cruciale component van het onderwijsproces, omdat het de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Het onderwijsinspectie heeft drie criteria opgesteld om te bepalen of een activiteit als onderwijstijd kan worden beschouwd.
Het eerste criterium is dat het onderwijs wordt uitgevoerd onder de pedagogisch-didactische verantwoordelijkheid van bekwaam onderwijspersoneel. Dit betekent dat het onderwijs wordt gegeven door docenten die bekwaam zijn om het onderwijs te geven. Het tweede criterium is dat het onderwijs deel uitmaakt van het geplande en verplichte onderwijsprogramma. Dit betekent dat het onderwijs is opgenomen in het curriculum en dat het een verplicht onderdeel is van het onderwijs.
Het derde criterium is dat het onderwijs door een inspirerend en uitdagend karakter moet bijdragen aan een zinvolle invulling van de studielast van de leerlingen. Dit betekent dat het onderwijs moet worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen en dat het een inspirerende en uitdagende ervaring moet zijn voor de leerlingen.

Onderwijsinspectie en onderwijstijd

De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs. Zij controleert of het onderwijs voldoet aan de drie criteria die zijn opgesteld. Als het onderwijs voldoet aan deze criteria, dan wordt het beschouwd als onderwijstijd.
Het is belangrijk om te onthouden dat onderwijstijd niet alleen omvat het lesgeven, maar ook andere activiteiten zoals het voorbereiden van lessen, het beoordelen van leerlingen en het bieden van onderwijssteun. Alle deze activiteiten zijn cruciaal voor het succes van de leerlingen.

Onderwijskwaliteit en onderwijstijd

De kwaliteit van het onderwijs is direct gerelateerd aan de onderwijstijd. Als het onderwijs van hoge kwaliteit is, dan is de onderwijstijd effectiever. Het is belangrijk om te investeren in de onderwijstijd om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat de onderwijstijd niet alleen afhankelijk is van de docenten, maar ook van de leerlingen. De leerlingen moeten ook een actieve rol spelen bij het leren en het verbeteren van de onderwijstijd.

Conclusie

Onderwijstijd is een cruciale component van het onderwijsproces. Het is belangrijk om te investeren in de onderwijstijd om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door de drie criteria van de onderwijsinspectie te volgen, kan het onderwijs worden verbeterd en kan de onderwijstijd worden gemaximaliseerd.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties