Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderwijstijd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderwijstijd

Onderwijstijd: een cruciale component van het onderwijs

Onderwijstijd is de tijd die besteed wordt aan het uitvoeren van het onderwijsprogramma. Het is een cruciale component van het onderwijsproces, omdat het de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Het onderwijsinspectie heeft drie criteria opgesteld om te bepalen of een activiteit als onderwijstijd kan worden beschouwd.
Het eerste criterium is dat het onderwijs wordt uitgevoerd onder de pedagogisch-didactische verantwoordelijkheid van bekwaam onderwijspersoneel. Dit betekent dat het onderwijs wordt gegeven door docenten die bekwaam zijn om het onderwijs te geven. Het tweede criterium is dat het onderwijs deel uitmaakt van het geplande en verplichte onderwijsprogramma. Dit betekent dat het onderwijs is opgenomen in het curriculum en dat het een verplicht onderdeel is van het onderwijs.
Het derde criterium is dat het onderwijs door een inspirerend en uitdagend karakter moet bijdragen aan een zinvolle invulling van de studielast van de leerlingen. Dit betekent dat het onderwijs moet worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen en dat het een inspirerende en uitdagende ervaring moet zijn voor de leerlingen.

Onderwijsinspectie en onderwijstijd

De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs. Zij controleert of het onderwijs voldoet aan de drie criteria die zijn opgesteld. Als het onderwijs voldoet aan deze criteria, dan wordt het beschouwd als onderwijstijd.
Het is belangrijk om te onthouden dat onderwijstijd niet alleen omvat het lesgeven, maar ook andere activiteiten zoals het voorbereiden van lessen, het beoordelen van leerlingen en het bieden van onderwijssteun. Alle deze activiteiten zijn cruciaal voor het succes van de leerlingen.

Onderwijskwaliteit en onderwijstijd

De kwaliteit van het onderwijs is direct gerelateerd aan de onderwijstijd. Als het onderwijs van hoge kwaliteit is, dan is de onderwijstijd effectiever. Het is belangrijk om te investeren in de onderwijstijd om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat de onderwijstijd niet alleen afhankelijk is van de docenten, maar ook van de leerlingen. De leerlingen moeten ook een actieve rol spelen bij het leren en het verbeteren van de onderwijstijd.

Conclusie

Onderwijstijd is een cruciale component van het onderwijsproces. Het is belangrijk om te investeren in de onderwijstijd om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door de drie criteria van de onderwijsinspectie te volgen, kan het onderwijs worden verbeterd en kan de onderwijstijd worden gemaximaliseerd.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties