Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderwijstijd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderwijstijd

Onderwijstijd: een cruciale component van het onderwijs

Onderwijstijd is de tijd die besteed wordt aan het uitvoeren van het onderwijsprogramma. Het is een cruciale component van het onderwijsproces, omdat het de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Het onderwijsinspectie heeft drie criteria opgesteld om te bepalen of een activiteit als onderwijstijd kan worden beschouwd.
Het eerste criterium is dat het onderwijs wordt uitgevoerd onder de pedagogisch-didactische verantwoordelijkheid van bekwaam onderwijspersoneel. Dit betekent dat het onderwijs wordt gegeven door docenten die bekwaam zijn om het onderwijs te geven. Het tweede criterium is dat het onderwijs deel uitmaakt van het geplande en verplichte onderwijsprogramma. Dit betekent dat het onderwijs is opgenomen in het curriculum en dat het een verplicht onderdeel is van het onderwijs.
Het derde criterium is dat het onderwijs door een inspirerend en uitdagend karakter moet bijdragen aan een zinvolle invulling van de studielast van de leerlingen. Dit betekent dat het onderwijs moet worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen en dat het een inspirerende en uitdagende ervaring moet zijn voor de leerlingen.

Onderwijsinspectie en onderwijstijd

De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs. Zij controleert of het onderwijs voldoet aan de drie criteria die zijn opgesteld. Als het onderwijs voldoet aan deze criteria, dan wordt het beschouwd als onderwijstijd.
Het is belangrijk om te onthouden dat onderwijstijd niet alleen omvat het lesgeven, maar ook andere activiteiten zoals het voorbereiden van lessen, het beoordelen van leerlingen en het bieden van onderwijssteun. Alle deze activiteiten zijn cruciaal voor het succes van de leerlingen.

Onderwijskwaliteit en onderwijstijd

De kwaliteit van het onderwijs is direct gerelateerd aan de onderwijstijd. Als het onderwijs van hoge kwaliteit is, dan is de onderwijstijd effectiever. Het is belangrijk om te investeren in de onderwijstijd om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat de onderwijstijd niet alleen afhankelijk is van de docenten, maar ook van de leerlingen. De leerlingen moeten ook een actieve rol spelen bij het leren en het verbeteren van de onderwijstijd.

Conclusie

Onderwijstijd is een cruciale component van het onderwijsproces. Het is belangrijk om te investeren in de onderwijstijd om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door de drie criteria van de onderwijsinspectie te volgen, kan het onderwijs worden verbeterd en kan de onderwijstijd worden gemaximaliseerd.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties