Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Pdd-nos | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Pdd-nos

PDD-NOS: een pervasieve ontwikkelingsstoornis

PDD

In de wereld van onderwijsconcepten is PDD een belangrijke term. Het staat voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen.

-NOS is een diagnose die werd gegeven aan mensen die bovengemiddeld veel autisme-kenmerken vertonen, maar niet voldoen aan de criteria voor klassiek autisme of het syndroom van Asperger

Het Asperger syndroom is een conceptuele beschrijving die in de jaren 80 door de Britse psychiater Lorna Wing is geïntroduceerd. De term Asperger is afgeleid van een onderzoek uit 1944 door de Oostenrijkse kinderarts Hans Asperger en werd pas in 1994 opgenomen in de DSM.

.

Het acroniem PDD-NOS staat voor Pervasive Development Disorder Not Otherwise Specified, wat een pervasieve ontwikkelingsstoornis betekent die niet anderszins omschreven is. Het is een verlegenheidsdiagnose, omdat er geen harde criteria voor waren.

Kenmerken van pDD-NOS

Bij PDD-NOS zijn er beperkingen of achterstanden in de sociale interacties en tekortkomingen in de (non)verbale communicatie of stereotiepe, zich herhalende gedragingen.
Het gedragsbeeld is minder nadrukkelijk dan bij andere vormen van autisme, maar dat wil niet zeggen dat deze kinderen er minder onder lijden. Ze worden helaas vaak overschat of negatief beoordeeld.

De diagnose pDD-NOS vandaag

Tegenwoordig wordt deze diagnose niet meer gegeven, maar valt PDD-NOS, samen met andere vormen van autisme, onder de overkoepelende autisme diagnose ASS.
Mensen die deze diagnose voor 2013 hebben gekregen, kunnen de diagnose PDD-NOS gewoon blijven gebruiken. De verwachting is wel dat mensen die vroeger wel de diagnose PDD-NOS hebben gehad, op dit moment niet in aanmerking zou komen voor de diagnose ASS. Mogelijk zouden zij nu de diagnose sociale communicatiestoornis krijgen.

Waarom is het belangrijk om pDD-NOS te begrijpen?

Het is belangrijk om PDD-NOS te begrijpen, omdat het een pervasieve ontwikkelingsstoornis is die een grote impact kan hebben op het leven van mensen.
Door PDD-NOS te begrijpen, kunnen we beter begrijpen hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.

Hoe kan ik meer leren over pDD-NOS?

Er zijn verschillende manieren om meer te leren over PDD-NOS, zoals het lezen van artikelen en boeken, het volgen van cursussen en trainingen, en het deelnemen aan onderwijscommunity’s.
Door meer te leren over PDD-NOS, kunnen we een beter begrip krijgen van deze pervasieve ontwikkelingsstoornis en hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.

Conclusie

PDD-NOS is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die een grote impact kan hebben op het leven van mensen.
Door PDD-NOS te begrijpen en te erkennen, kunnen we beter begrijpen hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.
Laatst geactualiseerd op 13 juli 2022
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties