Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Pdd-nos | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Pdd-nos

PDD-NOS: een pervasieve ontwikkelingsstoornis

PDD

In de wereld van onderwijsconcepten is PDD een belangrijke term. Het staat voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen.

-NOS is een diagnose die werd gegeven aan mensen die bovengemiddeld veel autisme-kenmerken vertonen, maar niet voldoen aan de criteria voor klassiek autisme of het syndroom van Asperger

Het Asperger syndroom is een conceptuele beschrijving die in de jaren 80 door de Britse psychiater Lorna Wing is geïntroduceerd. De term Asperger is afgeleid van een onderzoek uit 1944 door de Oostenrijkse kinderarts Hans Asperger en werd pas in 1994 opgenomen in de DSM.

.

Het acroniem PDD-NOS staat voor Pervasive Development Disorder Not Otherwise Specified, wat een pervasieve ontwikkelingsstoornis betekent die niet anderszins omschreven is. Het is een verlegenheidsdiagnose, omdat er geen harde criteria voor waren.

Kenmerken van pDD-NOS

Bij PDD-NOS zijn er beperkingen of achterstanden in de sociale interacties en tekortkomingen in de (non)verbale communicatie of stereotiepe, zich herhalende gedragingen.
Het gedragsbeeld is minder nadrukkelijk dan bij andere vormen van autisme, maar dat wil niet zeggen dat deze kinderen er minder onder lijden. Ze worden helaas vaak overschat of negatief beoordeeld.

De diagnose pDD-NOS vandaag

Tegenwoordig wordt deze diagnose niet meer gegeven, maar valt PDD-NOS, samen met andere vormen van autisme, onder de overkoepelende autisme diagnose ASS.
Mensen die deze diagnose voor 2013 hebben gekregen, kunnen de diagnose PDD-NOS gewoon blijven gebruiken. De verwachting is wel dat mensen die vroeger wel de diagnose PDD-NOS hebben gehad, op dit moment niet in aanmerking zou komen voor de diagnose ASS. Mogelijk zouden zij nu de diagnose sociale communicatiestoornis krijgen.

Waarom is het belangrijk om pDD-NOS te begrijpen?

Het is belangrijk om PDD-NOS te begrijpen, omdat het een pervasieve ontwikkelingsstoornis is die een grote impact kan hebben op het leven van mensen.
Door PDD-NOS te begrijpen, kunnen we beter begrijpen hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.

Hoe kan ik meer leren over pDD-NOS?

Er zijn verschillende manieren om meer te leren over PDD-NOS, zoals het lezen van artikelen en boeken, het volgen van cursussen en trainingen, en het deelnemen aan onderwijscommunity’s.
Door meer te leren over PDD-NOS, kunnen we een beter begrip krijgen van deze pervasieve ontwikkelingsstoornis en hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.

Conclusie

PDD-NOS is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die een grote impact kan hebben op het leven van mensen.
Door PDD-NOS te begrijpen en te erkennen, kunnen we beter begrijpen hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.
Laatst geactualiseerd op 13 juli 2022
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties