Gerelateerde artikelen

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Pdd-nos | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Pdd-nos

PDD-NOS: een pervasieve ontwikkelingsstoornis

PDD

In de wereld van onderwijsconcepten is PDD een belangrijke term. Het staat voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen.

-NOS is een diagnose die werd gegeven aan mensen die bovengemiddeld veel autisme-kenmerken vertonen, maar niet voldoen aan de criteria voor klassiek autisme of het syndroom van Asperger

Het Asperger syndroom is een conceptuele beschrijving die in de jaren 80 door de Britse psychiater Lorna Wing is geïntroduceerd. De term Asperger is afgeleid van een onderzoek uit 1944 door de Oostenrijkse kinderarts Hans Asperger en werd pas in 1994 opgenomen in de DSM.

.

Het acroniem PDD-NOS staat voor Pervasive Development Disorder Not Otherwise Specified, wat een pervasieve ontwikkelingsstoornis betekent die niet anderszins omschreven is. Het is een verlegenheidsdiagnose, omdat er geen harde criteria voor waren.

Kenmerken van pDD-NOS

Bij PDD-NOS zijn er beperkingen of achterstanden in de sociale interacties en tekortkomingen in de (non)verbale communicatie of stereotiepe, zich herhalende gedragingen.
Het gedragsbeeld is minder nadrukkelijk dan bij andere vormen van autisme, maar dat wil niet zeggen dat deze kinderen er minder onder lijden. Ze worden helaas vaak overschat of negatief beoordeeld.

De diagnose pDD-NOS vandaag

Tegenwoordig wordt deze diagnose niet meer gegeven, maar valt PDD-NOS, samen met andere vormen van autisme, onder de overkoepelende autisme diagnose ASS.
Mensen die deze diagnose voor 2013 hebben gekregen, kunnen de diagnose PDD-NOS gewoon blijven gebruiken. De verwachting is wel dat mensen die vroeger wel de diagnose PDD-NOS hebben gehad, op dit moment niet in aanmerking zou komen voor de diagnose ASS. Mogelijk zouden zij nu de diagnose sociale communicatiestoornis krijgen.

Waarom is het belangrijk om pDD-NOS te begrijpen?

Het is belangrijk om PDD-NOS te begrijpen, omdat het een pervasieve ontwikkelingsstoornis is die een grote impact kan hebben op het leven van mensen.
Door PDD-NOS te begrijpen, kunnen we beter begrijpen hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.

Hoe kan ik meer leren over pDD-NOS?

Er zijn verschillende manieren om meer te leren over PDD-NOS, zoals het lezen van artikelen en boeken, het volgen van cursussen en trainingen, en het deelnemen aan onderwijscommunity’s.
Door meer te leren over PDD-NOS, kunnen we een beter begrip krijgen van deze pervasieve ontwikkelingsstoornis en hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.

Conclusie

PDD-NOS is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die een grote impact kan hebben op het leven van mensen.
Door PDD-NOS te begrijpen en te erkennen, kunnen we beter begrijpen hoe we mensen met deze diagnose kunnen helpen en ondersteunen.
Laatst geactualiseerd op 13 juli 2022
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties