Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Professionalisering cao PO | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Professionalisering cao PO

Professionalisering in het onderwijs

Het thema professionalisering in het onderwijs is van groot belang voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het is essentieel om leraren en docenten te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling om zo de leerresultaten te verbeteren. Een professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur. Het is een samenwerkingsmodel waarbij leraren, leerlingen en andere betrokkenen samenwerken om het leren te verbeteren.

kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Het beroepsonderwijs

Beroepsonderwijs is een vorm van onderwijs dat leerlingen voorbereidt op het uitoefenen van een beroep. Het combineert theoretische en praktische vaardigheden om leerlingen te laten excelleren in hun toekomstige carrière. Het beroepsonderwijs richt zich op beroepen waarvoor een gekwalificeerde opleiding vereist of wenselijk is.

speelt een cruciale rol bij de opleiding van leraren en docenten. Het basismodel taakbeleid

Het basismodel taakbeleid is een belangrijk concept in het onderwijs dat de basis vormt voor een eerlijke en transparante verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen een school. Het model biedt een structuur voor het bepalen van de werklast en taken van medewerkers en leidinggevenden.

kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het nationaal onderwijsakkoord

Het Nationaal onderwijsakkoord is een belangrijke stap vooruit voor het Nederlandse onderwijs. Dit akkoord is een afspraak tussen de Stichting van het Onderwijs en het kabinet om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen.

kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Onderwijsarbodienst en professionalisering

De onderwijsarbodienst kan helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door leraren en docenten te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling. Het is essentieel om leraren en docenten te voorzien van de juiste middelen en ondersteuning om zo de leerresultaten te verbeteren.
Het thema professionalisering in het onderwijs is van groot belang voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het is essentieel om leraren en docenten te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling om zo de leerresultaten te verbeteren. Een professionele leergemeenschap kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Wijze van aanpak

Het identificeren en aanpakken van de behoeften van leraren en docenten is essentieel voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om leraren en docenten te voorzien van de juiste middelen en ondersteuning. Daarnaast zorgt het combineren van verschillende aanpakken voor een gebalanceerde benadering van de professionele ontwikkeling.
Het thema professionalisering in het onderwijs is van groot belang voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het is essentieel om leraren en docenten te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling om zo de leerresultaten te verbeteren. Een professionele leergemeenschap kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Conclusie

Het thema professionalisering in het onderwijs vereist aandacht en actie. Door de behoeften van leraren en docenten te identificeren en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een beter onderwijssysteem. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties