Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Professionele leergemeenschap | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Professionele leergemeenschap

Professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur. Het is een samenwerkingsmodel waarbij leraren, leerlingen en andere betrokkenen samenwerken om het leren te verbeteren.
In het onderwijsleerproces

Het onderwijsleerproces is een cruciale fase in de ontwikkeling van leerlingen. Het is een proces waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven en hun potentieel maximaliseren. De leerkracht speelt een centrale rol in dit proces en heeft bepaalde vaardigheden nodig om te zorgen voor kwaliteit en effectiviteit.

spelen professionele leergemeenschappen een cruciale rol bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leraren en leerlingen hun vaardigheden en kennis verbeteren.

Kenmerken van een professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap heeft een aantal kernelementen. Ten eerste is er een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden. De focus ligt op de professionele ontwikkeling en op het leren van de kinderen.
Daarnaast is er een leiderschap dat gericht is op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren. De organisatiestructuur van professionele leergemeenschappen maakt samen leren mogelijk.
Er is ook een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten. Bovendien is er een ondersteunend human resource beleid met de focus op samen ontwikkelen.

Voordelen van een professionele leergemeenschap

Een professionele leergemeenschap biedt verschillende voordelen. Ten eerste kan het leiden tot een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast kan het leiden tot een verhoging van de motivatie en betrokkenheid van leraren en leerlingen.
Bovendien kan het leiden tot een verbetering van de samenwerking tussen leraren en leerlingen. Dit kan leiden tot een meer inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.

Hoe een professionele leergemeenschap te creëren

Om een professionele leergemeenschap te creëren, is het belangrijk om eerst een visie te ontwikkelen op het leren en de professionele ontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk om een leiderschap te creëren dat gericht is op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
Verder is het belangrijk om een organisatiestructuur te creëren die samen leren mogelijk maakt. Dit kan worden gedaan door het creëren van werkgewoontes die samenwerkend leren

Samenwerkend leren is een leerstrategie waarbij leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze aanpak stimuleert actief leren, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.

Conclusie

Een professionele leergemeenschap is een belangrijke factor bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leraren en leerlingen hun vaardigheden en kennis verbeteren.
Om een professionele leergemeenschap te creëren, is het belangrijk om eerst een visie te ontwikkelen op het leren en de professionele ontwikkeling. Daarnaast is het belangrijk om een leiderschap te creëren dat gericht is op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties