Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Betrokkenheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Betrokkenheid

Betrokkenheid in het onderwijs

Betrokkenheid speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de betrokkenheid van zowel de leerkracht als de leerling te stimuleren om een succesvolle leerervaring te garanderen.

Betrokkenheid van de leerkracht

Een goede leerkracht is betrokken op zijn leerlingen en geeft elke leerling persoonlijke, positieve aandacht. Dit heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de leerlingen toeneemt.
Wanneer de leerkracht zich betrokken toont bij het wel en wee van zijn leerlingen, zorgt dat ook voor een sterkere band met hen. En een goede relatie met de leerlingen heeft invloed op het onderwijs en de sfeer in de klas.

Betrokkenheid van de leerling

Betrokkenheid is een belangrijk begrip binnen ontwikkelingsgericht onderwijs. Het gaat over hoe betrokken een kind is bij zijn eigen leerproces en hoe gemotiveerd hij is om te leren.
In ontwikkelingsgericht onderwijs streeft men naar een hoge mate van betrokkenheid bij leerlingen, omdat dit wordt gezien als een belangrijke factor voor succesvol leren.

Betrokkenheid van leerlingen bevorderen

Een aantal manieren om betrokkenheid van leerlingen te bevorderen zijn, door:
  • Leerlingen te betrekken bij de planning en uitvoering van de les
  • Lesinhoud te koppelen aan de interesses en ervaringen van leerlingen
  • Leerlingen te activeren om te onderzoeken, te ontdekken en te verkennen
  • Leerlingen te laten samenwerken en zichzelf te laten presenteren
  • Leerlingen feedback te geven op hun prestaties en hen te helpen bij het vaststellen van persoonlijke doelen

 

Het is belangrijk om te benadrukken dat betrokkenheid een continu proces is, en dat de leraar de betrokkenheid van de leerlingen steeds moet monitoren en aanpassen aan de behoeften van de groep of individu.

Door de ouders te betrekken bij het leerproces, kan de leerkracht ook de ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid is een cruciale factor bij de opvoeding en het onderwijs van kinderen. Het betreft de actieve betrokkenheid van ouders bij de schoolontwikkeling van hun kinderen, zowel thuis als op school.

stimuleren. Dit kan worden gedaan door ouders te informeren over de vorderingen van hun kind en hen te betrekken bij het bepalen van de leerdoelen.

Responsiviteit

Responsiviteit is een cruciale vaardigheid voor onderwijsprofessionals om kinderen te ondersteunen bij hun leerproces. Het betreft een afgeleide houding die reageert op signalen die kinderen uitzenden en doet dit op een passende en stabiele wijze, rekening houdend met de onderwijsleersituatie waarin zij zich bevinden.

is ook een belangrijke factor bij het stimuleren van betrokkenheid. De leerkracht moet responsief zijn op de behoeften van de leerlingen en hun vragen beantwoorden.

 

Verantwoordelijkheid

Het dragen van verantwoordelijkheid is een cruciale factor bij het creëren van een succesvolle leeromgeving. Leerkrachten, ouders, leerlingen en het schoolbestuur hebben allemaal hun eigen verantwoordelijkheid bij het garanderen van een eerlijk en gelijk onderwijskansen.

is een andere belangrijke factor bij het stimuleren van betrokkenheid. De leerkracht moet verantwoordelijk zijn voor het leerproces en de leerlingen helpen bij het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.

Verantwoording

Scholen en schoolbesturen hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om hun beleid en activiteiten transparant te maken voor ouders, de medezeggenschapsraad en de Inspectie van het Onderwijs. Dit geldt voor alle scholen in het basis- en voortgezet onderwijs.

is ook een belangrijke factor bij het stimuleren van betrokkenheid. De leerkracht moet verantwoording afleggen over het leerproces en de leerlingen helpen bij het evalueren van hun eigen leerproces.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties