Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Leerstrategie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Leerstrategie

Leerstrategieën in het onderwijs

Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Het is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces

Het leerproces is een essentiële fase in het onderwijs waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces speelt de leerkracht een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces.

. Leerstrategieën zijn een onderdeel van de cognitieve strategieën, die de manieren zijn waarop de leerling informatie verwerkt, zoals het oplossen van problemen en het focussen van de aandacht.

Het identificeren van de leerstijl

Leerstijl speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de leerstijl van een leerling te begrijpen om een effectieve leeromgeving te creëren. Leerstijl wordt omschreven als een samenhangend geheel van leerstrategieën, leermodellen en leeroriëntatie, dat kenmerkend is voor een lerende in een bepaalde periode.

van een leerling is essentieel om een gerichte leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak is een onderwijsconcept dat leerlingen motiveert om hun eigen leerproces te verbeteren. Deze aanpak is gebaseerd op de prestatiedoelentheorie, die onderscheid maakt tussen leerdoelen en prestatiedoelen.

te kunnen bieden. Leerlingen hebben verschillende leerstijlen, zoals visueel, auditief of kinesthetisch leren. Het is belangrijk om deze leerstijlen te herkennen en te accommoderen om een optimale leeromgeving te creëren.

Oorzaken van leerproblemen

Leerproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals een inadequate leerstrategie, een leerstijl die niet aansluit bij de leeromgeving of een gebrek aan motivatie. Het is belangrijk om deze oorzaken te identificeren en te adresseren om een effectieve leergerichte aanpak te kunnen bieden.
Het gebruik van leerhulpmiddelen, zoals voorbeelden en schema’s, kan helpen om het leren te faciliteren. Bovendien kan het gebruik van digitale hulpmiddelen, zoals online leerplatformen, helpen om het leren te personaliseren en te flexibiliseren.

Wijze van aanpak

Het identificeren van de leerstijl en het gebruik van leerhulpmiddelen zijn slechts enkele voorbeelden van hoe een gerichte leergerichte aanpak kan worden geboden. Het is belangrijk om een holistische aanpak te hanteren, die rekening houdt met de leerstijl, de leerdoelen en de leeromgeving.
Het opleiden van docenten en toetsontwikkelaars is eveneens cruciaal om een effectieve leergerichte aanpak te kunnen bieden. Het is belangrijk om hen te trainen in het herkennen en accommoderen van verschillende leerstijlen en het gebruik van leerhulpmiddelen.

Conclusie

Leerstrategieën spelen een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is belangrijk om de leerstijl van een leerling te herkennen en te accommoderen om een optimale leeromgeving te creëren. Een holistische aanpak, die rekening houdt met de leerstijl, de leerdoelen en de leeromgeving, is essentieel om een effectieve leergerichte aanpak te kunnen bieden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties