Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Serious games | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Serious games

Serious games in het onderwijs

Serious games zijn een vorm van spelvormen

Spelvormen zijn een cruciale component van het leerproces. Ze bieden kinderen de mogelijkheid om te leren door middel van spel. Er zijn verschillende soorten spelvormen, zoals bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel.

die een leerdoel nastreven, zoals kennis of vaardigheden. Het zijn non-entertainment games die een uitdagende manier bieden om iets te leren of te oefenen.

In serious games worden game elementen toegevoegd om een realistische situatie na te bootsen. Dit kan zijn in de vorm van een videogame, rollenspel of simulatie. De deelnemer kan risico’s nemen en fouten maken in een veilige leeromgeving doordat het effect van zijn handelen fictief is.

Kenmerken van serious games

Serious games hebben een aantal kenmerken die ze onderscheiden van andere vormen van spelvormen. Een belangrijk kenmerk is dat ze een leerdoel nastreven. Daarnaast zijn ze praktijkgericht en bieden ze een uitdagende manier om iets te leren of te oefenen.
Een ander belangrijk kenmerk is dat serious games een coherente leeromgeving bieden. Dit betekent dat de verschillende leerdoelen goed geïntegreeerd worden in de verschillende game-elementen van de game.

Verschil met gamification

Serious games en gamification

Gamification is een concept dat steeds populairder wordt in het onderwijs. Het gaat om het toevoegen van spelelementen aan een niet-spel situatie om gedrag positief te beïnvloeden. Door het gebruik van gamification kunnen leerlingen gemotiveerd worden om meer te leren en hun vaardigheden te verbeteren.

worden soms met elkaar verward. Het belangrijkste verschil is dat een serious game een volledig spel is van een nagebootste werkelijkheid. Bij gamification worden spelelementen toegevoegd aan een bestaande werkelijkheid.

Daarnaast wordt gamification gebruikt om bestaande processen te verbeteren, terwijl serious games een compleet nieuwe leeromgeving bieden.

Toepassingen van serious games

Serious games worden steeds meer gebruikt in het onderwijs, de gezondheidszorg, defensie en het bedrijfsleven. Ze bieden een unieke manier om kennis en vaardigheden over te brengen.
In het onderwijs worden serious games gebruikt om leerlingen te motiveren en te engageren. In de gezondheidszorg worden ze gebruikt om patiënten te helpen bij het herstelproces.
In defensie worden serious games gebruikt om militairen te trainen in een veilige omgeving. In het bedrijfsleven worden ze gebruikt om werknemers te trainen in een praktijkgerichte omgeving.

Voordelen van serious games

Serious games bieden een aantal voordelen ten opzichte van traditionele leermethoden. Een belangrijk voordeel is dat ze een uitdagende manier bieden om iets te leren of te oefenen.
Daarnaast bieden serious games een veilige omgeving om risico’s te nemen en fouten te maken. Dit maakt het mogelijk om te leren van fouten en te verbeteren.
Verder bieden serious games een coherente leeromgeving die een compleet beeld geeft van de werkelijkheid.

Conclusie

Serious games zijn een krachtig instrument om kennis en vaardigheden over te brengen. Ze bieden een unieke manier om te leren en te oefenen in een veilige omgeving.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties