Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Smarti | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Smarti

SMARTI: het formuleren van doelstellingen

SMARTI is een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het acroniem SMARTI staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.
Bij het formuleren van doelstellingen met SMARTI wordt erop gelet dat de doelstellingen duidelijk, eenduidig en concreet zijn. Dit maakt het mogelijk om de doelstellingen te meten en te controleren of ze bereikt zijn.
Een meetbare doelstelling is belangrijk omdat het mogelijk maakt om de voortgang te controleren en aanpassingen te maken indien nodig. Een acceptabele doelstelling is een doelstelling die niet te hoog of te laag is gesteld.
Een realistische doelstelling is een doelstelling die haalbaar is binnen de beschikbare tijd en middelen. Een tijdgebonden doelstelling heeft een begin- en einddatum, waardoor het mogelijk is om de voortgang te controleren en aanpassingen te maken indien nodig.
Tot slo

SLO, of Stichting Leerplan Ontwikkeling, is een landelijk expertisecentrum dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van leerplannen. Het biedt een breed scala aan producten en diensten gericht op leerplanontwikkeling, waaronder het ontwikkelen en testen van kerndoelen, leerlijnen en referentieniveaus.

t is een inspirerende doelstelling belangrijk omdat het motiveert om het doel te bereiken. Het is belangrijk om doelstellingen te formuleren die inspireren en motiveren.

Voordelen van sMARTI

Het gebruik van SMARTI heeft verschillende voordelen. Het maakt het mogelijk om duidelijke en haalbare doelstellingen te formuleren, waardoor het mogelijk is om de voortgang te controleren en aanpassingen te maken indien nodig.
Bovendien maakt SMARTI het mogelijk om de doelstellingen te meten en te evalueren, waardoor het mogelijk is om de effectiviteit van de doelstellingen te bepalen.
Verder is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te prioriteren, waardoor het mogelijk is om de belangrijkste doelstellingen eerst te bereiken.

Waarom sMARTI?

SMARTI is een methode die helpt om doelstellingen te formuleren die duidelijk, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden en inspirerend zijn. Het is een methode die helpt om de doelstellingen te bereiken en de voortgang te controleren.
Bovendien is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te prioriteren, waardoor het mogelijk is om de belangrijkste doelstellingen eerst te bereiken.
Verder is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te evalueren, waardoor het mogelijk is om de effectiviteit van de doelstellingen te bepalen.

Conclusie

In conclusie is SMARTI een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het is een methode die helpt om duidelijke, meetbare, acceptabele, realistische, tijdgebonden en inspirerende doelstellingen te formuleren.
Bovendien is SMARTI een methode die helpt om de doelstellingen te prioriteren, te evalueren en te controleren, waardoor het mogelijk is om de effectiviteit van de doelstellingen te bepalen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties