Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Slo | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Slo

SLO: een expertisecentrum voor leerplan ontwikkeling

SLO, of Stichting Leerplan Ontwikkeling, is een landelijk expertisecentrum dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van leerplannen. Het biedt een breed scala aan producten en diensten gericht op leerplanontwikkeling, waaronder het ontwikkelen en testen van kerndoelen, leerlijnen en referentieniveaus.
De kwaliteit en effecten van het leerplan staan centraal bij het SLO. Het expertisecentrum richt zich op het verbeteren van de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het leerplan. Bovendien stimuleert het SLO kennis door onderzoek en deskundigheid in het onderwijs.

De taken van het sLO

Het SLO heeft verschillende taken, waaronder het ontwikkelen van leerplannen, het testen van kerndoelen en het stimuleren van deskundigheid. Het expertisecentrum richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleren van innovatie.
Daarnaast biedt het SLO ondersteuning en advies aan beleidsmakers en mensen in de praktijk van het onderwijs. Het expertisecentrum is niet commercieel en richt zich op het verbeteren van het onderwijs in Nederland.

De rol van het sLO in het onderwijs

Het SLO speelt een cruciale rol in het Nederlandse onderwijs. Het expertisecentrum helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleren van innovatie. Bovendien biedt het SLO ondersteuning en advies aan beleidsmakers en mensen in de praktijk van het onderwijs.
Door het werk van het SLO kunnen leerlingen en docenten profiteren van een hoogwaardig onderwijs. Het expertisecentrum richt zich op het verbeteren van de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het leerplan.

De voordelen van het sLO

Het SLO biedt verschillende voordelen voor het onderwijs. Het expertisecentrum helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleren van innovatie. Bovendien biedt het SLO ondersteuning en advies aan beleidsmakers en mensen in de praktijk van het onderwijs.
Door het werk van het SLO kunnen leerlingen en docenten profiteren van een hoogwaardig onderwijs. Het expertisecentrum richt zich op het verbeteren van de samenhang tussen de verschillende onderdelen van het leerplan.

Conclusie

Het SLO is een belangrijke speler in het Nederlandse onderwijs. Het expertisecentrum helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleren van innovatie. Door het werk van het SLO kunnen leerlingen en docenten profiteren van een hoogwaardig onderwijs.
json [‘bso

BSO, een afkorting voor Buitenschoolse opvang, is een verzamelnaam voor alle professionele kinderopvang voor schoolgaande kinderen buiten de schooltijden. Het omvat voorschoolse opvang, tussenschoolse opvang en naschoolse opvang.

‘,’smarti

SMARTI is een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het acroniem SMARTI staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.

‘, ‘dl

De didactische leeftijd (DL) is een belangrijke concept in het onderwijs dat het aantal maanden weergeeft dat een leerling onderwijs heeft gevolgd, vanaf groep drie. Per jaar gaat het om tien maanden. Een kind heeft aan het einde van groep vier dus een didactische leeftijd van twintig.

‘, ‘dle

Didactische Leeftijdsequivalent (DLE) is een belangrijke concept in het onderwijs. Het is een maatstaf voor de meetbare ontwikkeling van leerlingen. Om DLE te begrijpen, is het eerst van belang om te weten wat de didactische leeftijd (DL) is.

‘, ‘cito

Het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling, afgekort als CITO, is een belangrijke speler in het Nederlandse onderwijs.

‘] zijn enkele voorbeelden van organisaties die zich richten op het verbeteren van het onderwijs. Het SLO is een belangrijke speler in deze beweging.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties