Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Teaching to the test | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Teaching to the test

Teaching to the test: een kritische blik op het onderwijs

Teaching to the test is een veelgebruikt begrip in het onderwijs dat verwijst naar het fenomeen waarbij leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets. Dit kan leiden tot een onevenwichtige focus op het voorbereiden van leerlingen voor een gestandaardiseerde test, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.
Het teaching to the test-fenomeen kan op verschillende manieren worden waargenomen. Op grote schaal kan het hele onderwijscurriculum worden ingericht om leerlingen voor te bereiden op een gestandaardiseerde test. Op kleine schaal kunnen leerkrachten specifieke accenten leggen in het onderwijscurriculum, maar als er een toets in zicht komt, oefenen ze alvast toetsonderdelen met hun leerlingen om een hogere score te halen.

Oorzaken van teaching to the test

Een van de belangrijkste redenen voor teaching to the test is de angst om afgerekend te worden in de media of door de inspectie. Leerkrachten voelen zich onder druk gezet om goede resultaten te behalen, waardoor ze hun onderwijs aanpassen aan de toets.
Bovendien kan het gebruik van relatieve metingen, zoals bij de LVS-toetsen en de Eindtoets, leiden tot een onevenwichtige focus op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.

Gevolgen van teaching to the test

Het teaching to the test-fenomeen kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen. Leerlingen kunnen worden beperkt in hun leerervaring, omdat de focus ligt op het behalen van hoge scores, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding. Bovendien kan het leiden tot een verlies van motivatie bij leerlingen, omdat ze worden beoordeeld op basis van hun scores, in plaats van hun eigen inzet en leerproces.
Daarnaast kan het teaching to the test-fenomeen leiden tot een onevenwichtige verdeling van onderwijskansen. Leerlingen uit verschillende achtergronden kunnen worden benadeeld, omdat de toetsen niet altijd evenwichtig zijn en niet alle leerlingen evenveel kansen hebben om zich voor te bereiden.

Wijze van aanpak

Om het teaching to the test-fenomeen tegen te gaan, is het belangrijk om een brede en evenwichtige opleiding te bieden. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om een diverse en evenwichtige leeromgeving te creëren, waarbij leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen leerproces te nemen.
Bovendien is het belangrijk om de focus te leggen op het leerproces, in plaats van het behalen van hoge scores. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om hun onderwijs af te stemmen op de behoeften en interesses van de leerlingen, in plaats van op de toets.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties