Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Teaching to the test | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Teaching to the test

Teaching to the test: een kritische blik op het onderwijs

Teaching to the test is een veelgebruikt begrip in het onderwijs dat verwijst naar het fenomeen waarbij leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets. Dit kan leiden tot een onevenwichtige focus op het voorbereiden van leerlingen voor een gestandaardiseerde test, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.
Het teaching to the test-fenomeen kan op verschillende manieren worden waargenomen. Op grote schaal kan het hele onderwijscurriculum worden ingericht om leerlingen voor te bereiden op een gestandaardiseerde test. Op kleine schaal kunnen leerkrachten specifieke accenten leggen in het onderwijscurriculum, maar als er een toets in zicht komt, oefenen ze alvast toetsonderdelen met hun leerlingen om een hogere score te halen.

Oorzaken van teaching to the test

Een van de belangrijkste redenen voor teaching to the test is de angst om afgerekend te worden in de media of door de inspectie. Leerkrachten voelen zich onder druk gezet om goede resultaten te behalen, waardoor ze hun onderwijs aanpassen aan de toets.
Bovendien kan het gebruik van relatieve metingen, zoals bij de LVS-toetsen en de Eindtoets, leiden tot een onevenwichtige focus op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.

Gevolgen van teaching to the test

Het teaching to the test-fenomeen kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen. Leerlingen kunnen worden beperkt in hun leerervaring, omdat de focus ligt op het behalen van hoge scores, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding. Bovendien kan het leiden tot een verlies van motivatie bij leerlingen, omdat ze worden beoordeeld op basis van hun scores, in plaats van hun eigen inzet en leerproces.
Daarnaast kan het teaching to the test-fenomeen leiden tot een onevenwichtige verdeling van onderwijskansen. Leerlingen uit verschillende achtergronden kunnen worden benadeeld, omdat de toetsen niet altijd evenwichtig zijn en niet alle leerlingen evenveel kansen hebben om zich voor te bereiden.

Wijze van aanpak

Om het teaching to the test-fenomeen tegen te gaan, is het belangrijk om een brede en evenwichtige opleiding te bieden. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om een diverse en evenwichtige leeromgeving te creëren, waarbij leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen leerproces te nemen.
Bovendien is het belangrijk om de focus te leggen op het leerproces, in plaats van het behalen van hoge scores. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om hun onderwijs af te stemmen op de behoeften en interesses van de leerlingen, in plaats van op de toets.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties