Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Teaching to the test | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Teaching to the test

Teaching to the test: een kritische blik op het onderwijs

Teaching to the test is een veelgebruikt begrip in het onderwijs dat verwijst naar het fenomeen waarbij leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets. Dit kan leiden tot een onevenwichtige focus op het voorbereiden van leerlingen voor een gestandaardiseerde test, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.
Het teaching to the test-fenomeen kan op verschillende manieren worden waargenomen. Op grote schaal kan het hele onderwijscurriculum worden ingericht om leerlingen voor te bereiden op een gestandaardiseerde test. Op kleine schaal kunnen leerkrachten specifieke accenten leggen in het onderwijscurriculum, maar als er een toets in zicht komt, oefenen ze alvast toetsonderdelen met hun leerlingen om een hogere score te halen.

Oorzaken van teaching to the test

Een van de belangrijkste redenen voor teaching to the test is de angst om afgerekend te worden in de media of door de inspectie. Leerkrachten voelen zich onder druk gezet om goede resultaten te behalen, waardoor ze hun onderwijs aanpassen aan de toets.
Bovendien kan het gebruik van relatieve metingen, zoals bij de LVS-toetsen en de Eindtoets, leiden tot een onevenwichtige focus op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.

Gevolgen van teaching to the test

Het teaching to the test-fenomeen kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen. Leerlingen kunnen worden beperkt in hun leerervaring, omdat de focus ligt op het behalen van hoge scores, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding. Bovendien kan het leiden tot een verlies van motivatie bij leerlingen, omdat ze worden beoordeeld op basis van hun scores, in plaats van hun eigen inzet en leerproces.
Daarnaast kan het teaching to the test-fenomeen leiden tot een onevenwichtige verdeling van onderwijskansen. Leerlingen uit verschillende achtergronden kunnen worden benadeeld, omdat de toetsen niet altijd evenwichtig zijn en niet alle leerlingen evenveel kansen hebben om zich voor te bereiden.

Wijze van aanpak

Om het teaching to the test-fenomeen tegen te gaan, is het belangrijk om een brede en evenwichtige opleiding te bieden. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om een diverse en evenwichtige leeromgeving te creëren, waarbij leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen leerproces te nemen.
Bovendien is het belangrijk om de focus te leggen op het leerproces, in plaats van het behalen van hoge scores. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om hun onderwijs af te stemmen op de behoeften en interesses van de leerlingen, in plaats van op de toets.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties