Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Teaching to the test | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Teaching to the test

Teaching to the test: een kritische blik op het onderwijs

Teaching to the test is een veelgebruikt begrip in het onderwijs dat verwijst naar het fenomeen waarbij leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets. Dit kan leiden tot een onevenwichtige focus op het voorbereiden van leerlingen voor een gestandaardiseerde test, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.
Het teaching to the test-fenomeen kan op verschillende manieren worden waargenomen. Op grote schaal kan het hele onderwijscurriculum worden ingericht om leerlingen voor te bereiden op een gestandaardiseerde test. Op kleine schaal kunnen leerkrachten specifieke accenten leggen in het onderwijscurriculum, maar als er een toets in zicht komt, oefenen ze alvast toetsonderdelen met hun leerlingen om een hogere score te halen.

Oorzaken van teaching to the test

Een van de belangrijkste redenen voor teaching to the test is de angst om afgerekend te worden in de media of door de inspectie. Leerkrachten voelen zich onder druk gezet om goede resultaten te behalen, waardoor ze hun onderwijs aanpassen aan de toets.
Bovendien kan het gebruik van relatieve metingen, zoals bij de LVS-toetsen en de Eindtoets, leiden tot een onevenwichtige focus op het behalen van hoge scores. Dit kan ertoe leiden dat leerkrachten hun onderwijs afstemmen op de toets, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding.

Gevolgen van teaching to the test

Het teaching to the test-fenomeen kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen. Leerlingen kunnen worden beperkt in hun leerervaring, omdat de focus ligt op het behalen van hoge scores, in plaats van een brede en evenwichtige opleiding. Bovendien kan het leiden tot een verlies van motivatie bij leerlingen, omdat ze worden beoordeeld op basis van hun scores, in plaats van hun eigen inzet en leerproces.
Daarnaast kan het teaching to the test-fenomeen leiden tot een onevenwichtige verdeling van onderwijskansen. Leerlingen uit verschillende achtergronden kunnen worden benadeeld, omdat de toetsen niet altijd evenwichtig zijn en niet alle leerlingen evenveel kansen hebben om zich voor te bereiden.

Wijze van aanpak

Om het teaching to the test-fenomeen tegen te gaan, is het belangrijk om een brede en evenwichtige opleiding te bieden. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om een diverse en evenwichtige leeromgeving te creëren, waarbij leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen leerproces te nemen.
Bovendien is het belangrijk om de focus te leggen op het leerproces, in plaats van het behalen van hoge scores. Leerkrachten moeten worden gestimuleerd om hun onderwijs af te stemmen op de behoeften en interesses van de leerlingen, in plaats van op de toets.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties