Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Teamleren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Teamleren

Teamleren: een krachtig hulpmiddel voor onderwijs

Teamleren is een effectieve manier om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis delen en uitbreiden. Dit leidt tot een betere leerervaring voor de leerlingen.
Teamleren maakt het mogelijk om de resultaten van de leerlingen als uitgangspunt te gebruiken om de lessen te verbeteren. Leerkrachten kunnen samenwerken om de lesstof aan te passen aan de behoeften van de leerlingen, waardoor de leerlingen beter worden voorbereid op hun toekomst.
Door het delen van ervaringen en kennis, kunnen leerkrachten ook nieuwe ideeën en methoden ontwikkelen om het onderwijs te verbeteren. Dit kan leiden tot een meer divers en inclusief onderwijs, waarbij alle leerlingen de kans krijgen om zich te ontwikkelen.

Het belang van teamleren

Teamleren is belangrijk omdat het de leerkrachten in staat stelt om hun vaardigheden en kennis te delen en uit te breiden. Dit leidt tot een betere leerervaring voor de leerlingen en een meer efficiënte manier van lesgeven.
Teamleren maakt het ook mogelijk om de leerkrachten te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun professionele vaardigheden. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leerkrachten hun professionele ontwikkeling versnellen en hun carrière verder brengen.

Wijze van aanpak

Om teamleren succesvol te maken, is het belangrijk om een goede aanpak te kiezen. Dit kan worden gedaan door het creëren van een veilige en open sfeer waarin leerkrachten zich vrij voelen om hun ideeën en ervaringen te delen.
Daarnaast is het belangrijk om een goede communicatie te hebben tussen de leerkrachten en het schoolbestuur. Dit maakt het mogelijk om de doelstellingen van het teamleren te bereiken en de leerkrachten te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling.

Conclusie

Teamleren is een krachtig hulpmiddel voor het verbeteren van het onderwijs. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis delen en uitbreiden, waardoor de leerlingen een betere leerervaring krijgen.
Door het belang van teamleren te erkennen en een goede aanpak te kiezen, kunnen we werken aan een beter onderwijs voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties