Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Linda Wassenaar

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: “Wat ben jij een positief persoon” of “Je bent echt goed in orde houden!”. Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de ander, maar ook heel effectief zijn tijdens het lesgeven? Vandaag gaan we het hebben over waarom complimenten zo belangrijk zijn.

Als leerkracht weet je als geen ander hoe belangrijk het is om een positieve sfeer in de klas te creëren. Complimenten geven lijkt misschien een klein gebaar, maar het kan een grote impact hebben op het welzijn en de motivatie van jouw leerlingen. In deze blog bespreken we waarom complimenten zo belangrijk zijn in de basisschool klas en hoe je ze bewust kunt inzetten voor een fijne, leerzame omgeving.

 

Wat doen complimenten voor een kind?

Voor kinderen zijn complimenten niet zomaar aardige woorden. Ze helpen bij het opbouwen van zelfvertrouwen, laten zien dat hun inspanningen worden gewaardeerd, en motiveren hen om door te gaan. Wanneer een leerling bijvoorbeeld te horen krijgt: *”Wat een goed idee had je tijdens de opdracht!”*, voelt hij of zij zich gezien en gewaardeerd. Dat gevoel van erkenning stimuleert positief gedrag en moedigt kinderen aan om hun best te blijven doen.

Daarnaast hebben complimenten ook een sociaal effect. Wanneer kinderen elkaar leren complimenteren, ontstaat er een vriendelijke, ondersteunende sfeer in de klas. Ze leren beter samenwerken, tonen meer empathie en waarderen elkaars talenten.

 

Complimenteren werkt als een sneeuwbaleffect

Een compliment heeft niet alleen effect op degene die het ontvangt, maar inspireert vaak ook anderen om positief gedrag te laten zien. Als je bijvoorbeeld tegen een leerling zegt: *”Ik vind het fijn dat je zo rustig hebt geluisterd tijdens de uitleg”*, zul je merken dat andere kinderen dat gedrag ook willen laten zien. Complimenten maken het gewenste gedrag zichtbaar en maken het aantrekkelijk om na te volgen.

 

Hoe geef je effectieve complimenten?

Niet elk compliment heeft dezelfde impact. Complimenten werken het beste als ze specifiek, oprecht en gericht zijn op het proces in plaats van alleen op het resultaat. Hier zijn een paar tips om complimenten effectief te maken:

1. Maak het concreet.
In plaats van te zeggen: *”Goed gedaan!”*, kun je specifieker zijn: *”Ik zie dat je echt je best hebt gedaan om netjes te schrijven, dat valt me op!”*. Dit helpt kinderen te begrijpen welk gedrag gewaardeerd wordt.

2. Focus op de inspanning, niet alleen op het talent.
Kinderen leren meer van complimenten die hun inspanning benadrukken. Bijvoorbeeld: *”Je hebt hard gewerkt aan die moeilijke sommen, knap hoe je volhoudt!”*. Dit stimuleert een *growth mindset* en helpt hen om te gaan met uitdagingen.

3. Wees oprecht.
Kinderen voelen feilloos aan wanneer een compliment niet gemeend is. Complimenteer alleen wat je echt opvalt en waardeert.

4. Geef complimenten persoonlijk én in groepsverband.
Individuele complimenten maken kinderen trots, maar complimenten aan de groep bevorderen samenwerking. Bijvoorbeeld: *”Wat fijn dat jullie elkaar helpen tijdens deze opdracht, dat maakt het leuker voor iedereen.”

 

Complimenteren als onderdeel van de klas routine

Overweeg om complimenten een vast onderdeel te maken van je dagelijkse routine. Een complimentenronde, waarin leerlingen elkaar complimenten geven, kan bijvoorbeeld een krachtig middel zijn. Je kunt ook een “complimentenmuur” maken waar kinderen positieve dingen over elkaar opschrijven.

 

Een positieve schoolcultuur begint bij jou

Als docent geef je het voorbeeld. Door bewust complimenten te geven, laat je zien hoe belangrijk het is om elkaar te waarderen. Dit draagt bij aan een positieve schoolcultuur waarin kinderen zich veilig en gezien voelen. Bovendien versterkt het de band tussen jou en je leerlingen, wat essentieel is voor een fijne leeromgeving.
Dus, waar wacht je nog op? Complimenten zijn als water voor een dorstige plant – geef ze gul, zie hoe je leerlingen groeien en bloeien, en creëer een klas vol energie en vertrouwen. Jij hebt de gieter in handen, dus maak van jouw woorden een bron van kracht!

 

Linda Wassenaar 

Meer weten over Linda Wassenaar?

Klik hier en lees het verhaal van Linda Wassenaar.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 19 november 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *