Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van de 4G-methode in het onderwijs
Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...
Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt
De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...
De Kracht van Veilig Leren Lezen
Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...
Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven
In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...
Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis
Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...
Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas
Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...
De kracht van positiviteit
In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Vitaliteit in het onderwijs
Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Het belang van complimenten geven
Inhoudsopgave
Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: “Wat ben jij een positief persoon” of “Je bent echt goed in orde houden!”. Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de ander, maar ook heel effectief zijn tijdens het lesgeven? Vandaag gaan we het hebben over waarom complimenten zo belangrijk zijn.
Als leerkracht weet je als geen ander hoe belangrijk het is om een positieve sfeer in de klas te creëren. Complimenten geven lijkt misschien een klein gebaar, maar het kan een grote impact hebben op het welzijn en de motivatie van jouw leerlingen. In deze blog bespreken we waarom complimenten zo belangrijk zijn in de basisschool klas en hoe je ze bewust kunt inzetten voor een fijne, leerzame omgeving.
Wat doen complimenten voor een kind?
Voor kinderen zijn complimenten niet zomaar aardige woorden. Ze helpen bij het opbouwen van zelfvertrouwen, laten zien dat hun inspanningen worden gewaardeerd, en motiveren hen om door te gaan. Wanneer een leerling bijvoorbeeld te horen krijgt: *”Wat een goed idee had je tijdens de opdracht!”*, voelt hij of zij zich gezien en gewaardeerd. Dat gevoel van erkenning stimuleert positief gedrag en moedigt kinderen aan om hun best te blijven doen.
Daarnaast hebben complimenten ook een sociaal effect. Wanneer kinderen elkaar leren complimenteren, ontstaat er een vriendelijke, ondersteunende sfeer in de klas. Ze leren beter samenwerken, tonen meer empathie en waarderen elkaars talenten.
Complimenteren werkt als een sneeuwbaleffect
Een compliment heeft niet alleen effect op degene die het ontvangt, maar inspireert vaak ook anderen om positief gedrag te laten zien. Als je bijvoorbeeld tegen een leerling zegt: *”Ik vind het fijn dat je zo rustig hebt geluisterd tijdens de uitleg”*, zul je merken dat andere kinderen dat gedrag ook willen laten zien. Complimenten maken het gewenste gedrag zichtbaar en maken het aantrekkelijk om na te volgen.
Hoe geef je effectieve complimenten?
Niet elk compliment heeft dezelfde impact. Complimenten werken het beste als ze specifiek, oprecht en gericht zijn op het proces in plaats van alleen op het resultaat. Hier zijn een paar tips om complimenten effectief te maken:
1. Maak het concreet.
In plaats van te zeggen: *”Goed gedaan!”*, kun je specifieker zijn: *”Ik zie dat je echt je best hebt gedaan om netjes te schrijven, dat valt me op!”*. Dit helpt kinderen te begrijpen welk gedrag gewaardeerd wordt.
2. Focus op de inspanning, niet alleen op het talent.
Kinderen leren meer van complimenten die hun inspanning benadrukken. Bijvoorbeeld: *”Je hebt hard gewerkt aan die moeilijke sommen, knap hoe je volhoudt!”*. Dit stimuleert een *growth mindset* en helpt hen om te gaan met uitdagingen.
3. Wees oprecht.
Kinderen voelen feilloos aan wanneer een compliment niet gemeend is. Complimenteer alleen wat je echt opvalt en waardeert.
4. Geef complimenten persoonlijk én in groepsverband.
Individuele complimenten maken kinderen trots, maar complimenten aan de groep bevorderen samenwerking. Bijvoorbeeld: *”Wat fijn dat jullie elkaar helpen tijdens deze opdracht, dat maakt het leuker voor iedereen.”
Complimenteren als onderdeel van de klas routine
Overweeg om complimenten een vast onderdeel te maken van je dagelijkse routine. Een complimentenronde, waarin leerlingen elkaar complimenten geven, kan bijvoorbeeld een krachtig middel zijn. Je kunt ook een “complimentenmuur” maken waar kinderen positieve dingen over elkaar opschrijven.
Een positieve schoolcultuur begint bij jou
Als docent geef je het voorbeeld. Door bewust complimenten te geven, laat je zien hoe belangrijk het is om elkaar te waarderen. Dit draagt bij aan een positieve schoolcultuur waarin kinderen zich veilig en gezien voelen. Bovendien versterkt het de band tussen jou en je leerlingen, wat essentieel is voor een fijne leeromgeving.
Dus, waar wacht je nog op? Complimenten zijn als water voor een dorstige plant – geef ze gul, zie hoe je leerlingen groeien en bloeien, en creëer een klas vol energie en vertrouwen. Jij hebt de gieter in handen, dus maak van jouw woorden een bron van kracht!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Linda Wassenaar?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties