Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van de 4G-methode in het onderwijs
Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...
Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt
De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...
De Kracht van Veilig Leren Lezen
Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...
Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven
In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...
Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis
Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...
Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas
Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...
Het belang van complimenten geven
Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...
De kracht van positiviteit
In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat is de MatriXmethode?
Inhoudsopgave
Opruimen met de Matrixmethode
Heb jij je hoofd al opgeruimd? Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen! Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met de MatriXmethode je hoofd kunt ordenen.
Het gevoel hebben dat alles in je hoofd door elkaar staat. Een chaos waarin je niets meer kunt vinden. En het lijkt wel of er niets meer bij kan. Herkenbaar? Voor veel leerlingen (en volwassenen) is dit een dagelijkse realiteit. Alle nieuwe informatie die ze in de les krijgen, valt ergens in die chaos of komt er niet eens meer bij. Hoe lekker als je daar eens even met de bezem door kan gaan en alles weer geordend een eigen plekje krijgt. Dat kan!
Eerst opruimen, dan leren
In een opgeruimd huis kun je de dingen veel makkelijker vinden. Je hebt minder afleiding en prikkels. Dat zelfde effect krijgt je ook bij het opruimen van je hoofd. Als alles in je hoofd een eigen plekje heeft, kun je het makkelijk terugvinden. Geordend per thema en opgeborgen in of buiten je hoofd in een vorm die voor jou werkt. De nieuwe leerstof zet je vervolgens bij het thema dat je hebt aangemaakt. Alles van school zet je bij school, alles van thuis bij thuis, alles van je sport bij je sport.
Leren opruimen
Goed voorbeeld doet goed volgen… nou, met opruimen werkt dat vaak niet zo. Kinderen zien tijdens het opruimen allerlei mogelijkheden om er weer een spelletje van te maken. Ze verliezen zich in hun fantasie. Moeders die vertwijfelt uitroepen: Maar op school ruim je toch ook alles netjes op? Ja, moeders… de juf/meester heeft daar een methode voor! Zo is er ook een methode voor het opruimen van je hoofd. Met de MatriXmethode leer je hoe jij je hoofd kunt ordenen.
Je hoofd opruimen, hoe doe je dat?
Eerst vragen we het kind te tekenen hoe zijn/haar hoofd werkt. In een tweede tekening mag het kind erop los fantaseren over hoe het zou willen dat het werkt. Op de tekeningen zie je vaak al thema’s die voor het kind belangrijk zijn. En je kunt er nog een paar als suggestie bijgeven. Thuis, vriendjes, sport, rekenen en taal, blije gevoelens en negatieve gevoelens. Bij elk thema bedenkt het kind waar het in moet worden opgeslagen. Alles is goed! Een computer, een kast, een gebouw, een boot, een doos… als het maar door het kind zelf is bedacht. En we sluiten af met tekening 3.
Tekeningen meisje (14)
Simpel en effectief
Je maakt het voorwerp visueel. Je zet alle informatie van het thema daar in of op. Even schoonmaken en klaar! Zo simpel en zo effectief. Kinderen die zich weer kunnen focussen in de les. Kinderen die weer tot leren komen. Ja, eerst opruimen en dan leren! Er is weer ruimte om de leerstof tot je te nemen. Het opruimen in je hoofd moet je net als het opruimen in een lokaal wel herhalen. Als kinderen het eenmaal in hun systeem hebben gaat het steeds sneller.
Rekenen en taal leuker maken
Er is een tijd geweest dat de lesmethodes allemaal werden aangekleed met plaatjes. Bij elke letter een plaatje, dat zou het lezen leuker maken. Maar leuker blijkt niet altijd beter. Bij het aanleren van de letters hebben sommige kinderen het plaatje beter onthouden dan de letter. De MatriXmethode leert de kinderen om visuele foto’s te maken van het alfabet en de tafels. In of buiten hun opgeruimde hoofd zetten de kinderen deze foto’s neer. Met als gevolg dat rekenen en taal beter gaan. Dat is pas rekenen en taal leuker maken!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Jacobine Jansen-Bevelander?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties