Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’ Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen...

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek...

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Wat is de MatriXmethode?

Opruimen met de Matrixmethode

Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met de MatriXmethode je hoofd kunt ordenen. 

Het gevoel hebben dat alles in je hoofd door elkaar staat. Een chaos waarin je niets meer kunt vinden. En het lijkt wel of er niets meer bij kan. Herkenbaar? Voor veel leerlingen (en volwassenen) is dit een dagelijkse realiteit. Alle nieuwe informatie die ze in de les krijgen, valt ergens in die chaos of komt er niet eens meer bij. Hoe lekker als je daar eens even met de bezem door kan gaan en alles weer geordend een eigen plekje krijgt. Dat kan!  

 

Eerst opruimen, dan leren

In een opgeruimd huis kun je de dingen veel makkelijker vinden. Je hebt minder afleiding en prikkels. Dat zelfde effect krijgt je ook bij het opruimen van je hoofd. Als alles in je hoofd een eigen plekje heeft, kun je het makkelijk terugvinden. Geordend per thema en opgeborgen in of buiten je hoofd in een vorm die voor jou werkt. De nieuwe leerstof zet je vervolgens bij het thema dat je hebt aangemaakt. Alles van school zet je bij school, alles van thuis bij thuis, alles van je sport bij je sport. 

 

Leren opruimen

Goed voorbeeld doet goed volgen… nou, met opruimen werkt dat vaak niet zo. Kinderen zien tijdens het opruimen allerlei mogelijkheden om er weer een spelletje van te maken. Ze verliezen zich in hun fantasie. Moeders die vertwijfelt uitroepen: Maar op school ruim je toch ook alles netjes op? Ja, moeders… de juf/meester heeft daar een methode voor!  Zo is er ook een methode voor het opruimen van je hoofd. Met de MatriXmethode leer je hoe jij je hoofd kunt ordenen. 

 

Je hoofd opruimen, hoe doe je dat? 

Eerst vragen we het kind te tekenen hoe zijn/haar hoofd werkt. In een tweede tekening mag het kind erop los fantaseren over hoe het zou willen dat het werkt. Op de tekeningen zie je vaak al thema’s die voor het kind belangrijk zijn. En je kunt er nog een paar als suggestie bijgeven. Thuis, vriendjes, sport, rekenen en taal, blije gevoelens en negatieve gevoelens. Bij elk thema bedenkt het kind waar het in moet worden opgeslagen. Alles is goed! Een computer, een kast, een gebouw, een boot, een doos… als het maar door het kind zelf is bedacht. En we sluiten af met tekening 3. 

De MatriXmethode Tiponderwijs

Tekeningen meisje (14) 

 

Simpel en effectief

Je maakt het voorwerp visueel. Je zet alle informatie van het thema daar in of op. Even schoonmaken en klaar!  Zo simpel en zo effectief. Kinderen die zich weer kunnen focussen in de les. Kinderen die weer tot leren komen. Ja, eerst opruimen en dan leren! Er is weer ruimte om de leerstof tot je te nemen. Het opruimen in je hoofd moet je net als het opruimen in een lokaal wel herhalen. Als kinderen het eenmaal in hun systeem hebben gaat het steeds sneller. 

 

Rekenen en taal leuker maken

Er is een tijd geweest dat de lesmethodes allemaal werden aangekleed met plaatjes. Bij elke letter een plaatje, dat zou het lezen leuker maken. Maar leuker blijkt niet altijd beter. Bij het aanleren van de letters hebben sommige kinderen het plaatje beter onthouden dan de letter.  De MatriXmethode leert de kinderen om visuele foto’s te maken van het alfabet en de tafels. In of buiten hun opgeruimde hoofd zetten de kinderen deze foto’s neer. Met als gevolg dat rekenen en taal beter gaan. Dat is pas rekenen en taal leuker maken! 

 

Meer weten over Jacobine Jansen-Bevelander?

Klik hier en lees het verhaal van Jacobine Jansen-Bevelander.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Jacobine Jansen Bevelander
Op: 29 mei 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *