Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Wat is de MatriXmethode?

Opruimen met de Matrixmethode Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met...

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’ Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen...

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek...

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen

De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten.

Zo geef ik dikwijls mijn zoon en dochter, beiden in de puberteit, feedback op hun eetgedrag, schoonmaakgedrag, communicatiegedrag, werkhouding, traploopvolume, snelheid, accuratesse en zelfstandigheid. En zij, op hun beurt, geven mij op gezette tijden een terugkoppeling over mijn methodes voor vaststellen van de hoogte van het zakgeld, mijn dictatoriale bedtijden, mijn big-brother-devicebeheer en eigenlijk elk ander aspect van mijn gedrag. En wij allen ontwikkelen ons door dit samenspel op een manier waarbij we elkaar begrijpen, elkaar waarderen en goed kunnen samenleven.

Ik geef feedback wel op momenten dat dit gevraagd wordt of op momenten dat de eindgebruiker hiervoor ontvankelijk is. Ik heb gemerkt dat het ontvangen van feedback hiervan sterk afhankelijk is. Mijn vrouw bijvoorbeeld heeft strikte grenzen aan de voor feedback beschikbare periodes per eeuw (behalve als het het geven van feedback betreft).

 

Werkgerelateerde feedback

Aangezien we in ons gezin vaak niet als professionele organisatie te werk gaan, kan dit allemaal op deze manier. In een professionele organisatie echter is het volgens mij van belang hier op iets andere wijze mee om te gaan. Ik hanteer dan ook bij het geven en ontvangen van werkgerelateerde feedback voor mezelf enkele aandachtspunten; zie hieronder… Mocht je er feedback op willen geven, dan hou ik me van harte aanbevolen.

1. Feedback is in principe goed bedoeld. Hoe hard sommige zaken ook persoonlijk binnen kunnen komen, het is altijd constructief gericht op bevestiging, aanvulling of verbetering van kwaliteiten. Dit moet mijn uitgangspunt zijn bij geven, ontvangen en vragen van feedback. Het geven hiervan is geen manier om je frustraties kwijt te raken.

2. Het hoeft niet alleen gericht te zijn op zwakkere competenties. Ook het benoemen van goede kwaliteiten geeft een persoon inzicht in zijn vaardigheden en vergroot zelfvertrouwen en werkplezier.

3. Als ik feedback vraag, probeer ik te benoemen op welk gebied ik specifiek dit zou waarderen. Het kan makkelijker zijn, en effectiever, om op een specifieke vraag te reageren dan in het algemeen een (meestal abstracte) sterkte-zwakteanalyse te maken.

4. Het zou altijd nuttig, behapbaar en gericht op reëel mogelijke ontwikkeling moeten zijn. Feedback waarmee je niks kan of in te grote hoeveelheden kan een demotiverend effect hebben en/ of onoverzichtelijk zijn.

5. Feedback krijgen betekent niet per se dat ik iets moet doen/ veranderen. Dit blijft altijd mijn eigen afweging en keuze. Ik bepaal zelf waarmee ik aan de slag wil gaan en wanneer, ook omdat er allerlei elementen mee kunnen spelen in de afweging die onbekend zijn bij de feedbackgever.

6. Er zijn gevallen waarin het zo kan zijn dat ik met feedback niet (direct) aan de slag kan/ wil. Dit betekent niet dat het voor mij nutteloos is. Bewust zijn van de kwaliteit van mijn vaardigheden en competenties en de manier waarop dit gezien wordt, kan al voldoende informatie en waarde bevatten op zichzelf.

 

De kracht van eerlijke terugkoppeling

De terugkoppeling die ik afgelopen tijd gekregen heb, zal mij helpen mijn competenties en vaardigheden te vergroten. Ik ben blij dat de personen die ik gevraagd heb mij van feedback te voorzien zich vrij genoeg voelden dit eerlijk te doen. Ik kan iedereen aanraden ook op regelmatige basis een terugkoppeling te vragen. Het kan bijdragen aan groei, een open sfeer en onderling vertrouwen. Hier is een echt professionele organisatie altijd bij gebaat.

 

Wil je Rohan de Groot mailen?

E-mail: Rohan de Groot

Meer weten over Rohan de Groot?

Klik hier en lees het verhaal van Rohan de Groot.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Rohan de Groot
Op: 6 juni 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *