Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Conflicten oplossen in de klas
Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...
De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling
Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...
De toekomst van het onderwijs
Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Kwantiteit versus kwaliteit? De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...
Onderwijstalent in een succesvolle school
Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Burgerschapsonderwijs in de klas
Inhoudsopgave
Burgerschap, diversiteit en inclusie
Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager hiervan? In deze blog gaan we dieper in op Burgerschapsonderwijs, inclusie en diversiteit.
De opdracht
Diversiteit
De samenleving waarin wij leven en de omgeving waar kinderen opgroeien wordt steeds diverser. Deze diversiteit uit zich niet alleen in de etniciteit, maar ook in taal, religie, geslacht en leeftijd. Vooral in de grote steden in Nederland zien we deze vorm van diversiteit veel terug. In sommige van deze steden spreken we niet meer over diversiteit, maar over superdiversiteit. Hieronder verstaan we dat er geen grote autochtone groep is met verschillende minderheden, maar dat de minderheden samen de grootste groep zijn. Hierbij gaat het om de zogeheten majority-minoritysteden. Voorbeelden hiervan in Nederland Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Inclusie
Het doel is dat we in deze diversiteit niet alleen naast elkaar leven, maar met elkaar leven. Dit heeft een inclusieve stad, inclusief land en een inclusieve wereld als gevolg. Het lijkt misschien dat een grote diversiteit automatisch tot inclusie leidt, maar dat is niet het geval. Bij diversiteit gaat het over de verschillen, terwijl het bij inclusie gaat over het omgaan met deze verschillen. Ook heeft inclusie betrekking op de deelname aan de samenleving. Hierbij heeft ieder individu dezelfde kansen en rechten, ongeacht iemands financiële situatie, achtergrond en gezondheid etc. Beide begrippen kunnen dus niet zonder elkaar bestaan.
Burgerschap
Een inclusieve samenleving ontstaat niet van de één op andere dag. Hierbij komt dan ook het burgerschapsonderwijs om de hoek kijken. Dit is niet iets nieuws, want in 2006 was deze wettelijke burgerschapsopdracht er al. In 2021 is deze wetgeving echter herzien en aangevuld, waardoor aan dit thema vernieuwde aandacht geschonken wordt vanuit de onderwijsinspectie.
In deze burgerschapsopdracht staan verschillende thema’s centraal; zo moeten leerlingen leren over de basiswaarden van de Nederlandse rechtstaat en democratie. Daarnaast moet de leerling sociale en maatschappelijke competenties bijgebracht worden. Ook gaat het om het bijbrengen van kennis en respect voor verschillen in de samenleving.
De school is een uitstekende oefenplaats om op een goede manier kennis te maken en om te leren gaan met diversiteit, mits hiervoor de veiligheid geboden kan worden.
Hoe dan..?
Uit cijfers blijkt dat dit een grote en uitdagende opdracht voor veel basisscholen als we kijken naar het aantal herstelopdrachten op het gebied van burgerschap het afgelopen jaar. Dit wordt veroorzaakt doordat scholen veel vrijheid krijgen over het vormgeven van het burgerschapsonderwijs. Deze vrijheid is gegeven aan scholen, zodat zij hun onderwijs af kunnen stemmen op de leerling populatie, zolang dit binnen de wettelijke kaders valt. Dit blijkt in de praktijk echter een uitdaging om vorm te geven.
Methode
Als school zijn er veel manieren om aan de burgerschapsdoelen te voldoen. Zo kan er gekozen worden voor speciale burgerschapslessen, waarin de verschillende onderdelen terugkomen. Uit onderzoek blijkt echter dat het integreren van burgerschapsdoelen in bestaande vakken die al onderdeel zijn van het curriculum leidt tot een beter resultaat. Op de basisschool worden echter veel vakken gegeven, waarbij diverse thema’s van burgerschap naar voren komen, bijvoorbeeld begrijpend lezen en wereldoriëntatie. Verder zijn er SEO-methodes, waarin burgerschapsdoelen verweven zijn (Vreedzaam, Kwink, KiVa) etc.
De leerkracht doet ertoe!
De leerkracht is een grote rol toebedeeld als het gaat om burgerschapsonderwijs. De leerkracht zorgt ervoor dat een veilige en fijne sfeer in de klas heerst. Veiligheid is cruciaal als het gaat om op een fijne en respectvolle manier het gesprek aan te gaan over diversiteit. Daarnaast is de leerkracht een identificatiefiguur voor leerlingen.. Het is daarom belangrijk om als leerkracht je bewust te zijn van je eigen normen, waarden en standpunten. Dit zal namelijk onbewust of misschien wel bewust het onderwijs beïnvloeden. Als laatste geef je als leerkracht de lessen, waarin je de koppeling kunt maken naar de verschillende burgerschapsonderdelen.
De leerling als basis
Zoals hierboven beschreven krijgen scholen veel vrijheid als het gaat om het inrichten van burgerschapsonderwijs. Dit om het burgerschapsonderwijs af te stemmen op hun eigen leerlingenpopulatie. De leerling is in deze dus aan het woord en het is belangrijk om te luisteren naar deze stem van de lerende. Het is dus belangrijk dat het burgerschapsonderwijs aansluit bij de behoeftes en vragen die de leerlingen hebben. De stem van de lerende dient serieus genomen te worden en vraagt soms van de leerkracht om even een stapje terug te doen.
School als oefenplaats
De school is een mooie oefenplaats als het gaat om omgaan met diversiteit met als doel inclusief samenleven. In een veilige omgeving kunnen leerlingen elkaar echt ontmoeten, bevragen en samen ontdekken. Het is een minisamenleving en legt de basis voor het samenleven later.
Wat als….?
– Je lesgeeft op een school met weinig diversiteit?
Ook voor deze leerlingen is het belangrijk om te leren over de diversiteit die in de samenleving te vinden is. Later zullen ze als student of werkende ook hierin terechtkomen. De basisschool is hiervoor een mooie oefenplaats. Als school is het een idee om gastsprekers uit te die iets kunnen vertellen of hun cultuur, religie enz. Of op bezoek te gaan bij een religieuze instelling als een kerk, synagoge of moskée.
– Je het spannend vindt om zelf nieuwe culturen te ontdekken en bang bent om anderen onjuist aan te spreken?
Ja, dat kan spannend zijn. Echter als er sprake is van oprechte belangstelling en vragen, dan bestaan er geen foute vragen. Het gesprek voeren vanuit een basis van gelijkheid en respect is toch ook iets wat we de kinderen mee willen geven?
– Jij wel aandacht wil voor burgerschap, maar je collega’s niet?
Ten eerste zullen ze wel iets aan burgerschap moeten doen, aangezien dit wettelijk verplicht gesteld is. Maar het begint echter bij jezelf en het leggen van een mooie basis met de kinderen in jouw klas. Wees als een inspirator, niet alleen voor maar ook samen met de kinderen, voor je collega’s.
Meer weten over Klaas Brand?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties