Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt

De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of periode waarbij nieuwe lessen worden aangeboden. Het vraagt van jou als onderwijsprofessional je beste kwaliteit en inzet dat nodig is voor het tweede deel van dit schooljaar. Met deze goede voornemens start jij je onderwijsjaar 2025 goed!

 

Planning is key

Plannen en voorbereiden is het halve werk. Op elke school is er een jaarplanning waarmee wordt gewerkt en waar je je aan vast kunt houden. Jouw lessen, gesprekken, voorbereidingen vallen hier ook onder en het geeft veel structuur en duidelijkheid in wat er van je wordt verwacht. Na de kerstvakntie breekt er op veel scholen een toetsperiode aan. Plan nakijkwerk in en kijk alvast vooruit: wat staat er te gebeuren als er vanaf maart gebroken weken aan komen? Maak op een groot vel papier een maandplanning zodat je de controle houdt over je dagelijkse werkzaamheden.

 

Mentaal alles op orde

Na twee weken met feestdagen, vrienden en familie ben je waarschijnlijk opgeladen voor het volgende deel van het schooljaar. Alle zorgen over werk heb je opzij gezet, maar zodra de maandag na de vakantie nadert komt toch dat gevoel: “Oh, morgen moet ik weer”. Hoe zorg jij voor jezelf in dit tweede deel van het schooljaar? Heb je een leuke cursus gepland? Ga je iets nieuws uitproberen? Of kies je er juist voor om op tijd naar huis te gaan en echt je rust te pakken? Een heel goed en belangrijk voornemen is je mentale gezondheid, houd deze scherp en doe genoeg de dingen die je energie geven. Zowel op het werk als thuis.

 

Uit je comfortzone

Om duurzaam inzetbaar te blijven gedurende het schooljaar mag je gebruik maken van leerbudget en scholing. Ga eens uit je comfortzone en schrijf je in voor die ene cursus of opleiding waar je je specialisatie in wilt behalen. Wil je jezelf eens goed onder de loep nemen? Vraag om een onderwijscoach die daadwerkelijk met jou je groep induikt. Hoe sta je voor de groep? Hoe loopt je klassenmanagement? Naar jezelf durven kijken (letterlijk op camera) is pas echt uit je comfortzone komen en je eigen ontwikkeling scherp houden.

 

Blijf je kwaliteiten benutten

Doe jij nog echt wat je goed kunt in het onderwijs? Of heb je meer ambities? Misschien staat er wel een groot project klaar waar nog een voorzitter voor nodig is? Wil je al tijden iets organiseren met een groep studenten omdat je graag muziek en toneel maakt? Benut je kwaliteiten en ga aan de slag met het inzetten ervan. Vergeet ook je team of collega(s) niet mee te nemen, hoe meer talent en kwaliteit, hoe meer je met en van elkaar leert.

 

Geloof in jezelf

Dit is misschien een inkoppertje en je zegt het waarschijnlijk vaak genoeg tegen je leerlingen of studenten, maar: ‘Geloof in jezelf’. Als onderwijsprofessional, leraar, intern begeleider, directeur, ondersteuner of stagiaire. Je bent elke dag keihard nodig. Elke les die je geeft, elke begroeting bij binnenkomst van de les, elk gesprek of overleg dat je voert om een leerling of student verder te brengen: het doet ertoe.
Jij doet ertoe! Zorg goed voor jezelf, maak plezier in het vak, gun jezelf af en toe en moment van rust en balans en blijf geloven in mooi onderwijs! (en jezelf!)

 

Manon Westerhuis

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 3 januari 2025

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *