Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Zorg en onderwijs samen
Hoezo zorg en onderwijs samen? – Een weg naar meer inclusie en aanpak lerarentekort. De combinatie maakt het onderwijs enorm uitdagend en leuk. Met de huidige norm van inclusief onderwijs, naar mijn inziens ook ontzettend noodzakelijk. Het is enorm fijn dat ik in mijn...
Kennis als brug tussen taal en begrip
Stel je voor: een groep leerlingen zit in de kring, luisterend naar een prentenboek over het heelal. De juf stelt een vraag: “Wat zie je aan de nachtelijke hemel?” Sommige kinderen noemen de maan en de sterren, anderen blijven stil. Maar wanneer de klas eerst een week...
Diversiteit en kansengelijkheid in het onderwijs
Een uitdaging én een kans Het onderwijs is de spiegel van de samenleving. Klassen worden steeds diverser met leerlingen van verschillende culturele achtergronden, niveaus en thuissituaties. Dit brengt prachtige kansen met zich mee, maar ook uitdagingen. Hoe zorgen we...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Kinderboeken komen tot leven
Inhoudsopgave
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben
Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan!
Ik ontwerp lespakketten rondom één kinderboek. De activiteiten die worden aangeboden hebben allemaal verwantschap met het desbetreffende boek, het verhaal, de thematiek, de essentie, de onderwerpen en thema’s en de schrijver zelf en de illustrator.
De kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan als expert leesbevordering, Master kunsteducatie, zelfstandig ondernemer en ervaringsdeskundige, heb ik in mijn ontwerpen gestopt. In deze blog beschrijf ik mijn bevindingen én overtuigingen op dit gebied.
In mijn introductie heb ik het al kort gehad over de kracht van plezier bij leesbevordering. Wanneer kinderen plezier beleven in hetgeen ze aan het doen zijn, komt het lezen vanzelf. Het gaat dan ook vanzelf en kost weinig moeite. De kracht hiervan is dus erg groot én ook erg duurzaam. Maar hoe zorg je er nu voor dat kinderen plezier gaan beleven aan lezen? Ten eerste zul je hun betrokkenheid bij het verhaal moeten zien te vergroten. Op het moment dat je niet weet waar het verhaal over gaat of je begrijpt het niet zo goed, verlies je je aandacht, maar nog erger, je krijgt de onbedoelde boodschap: dit verhaal is niet voor mij bestemd. We moeten er eigenlijk niet denken aan wat de gevolgen van deze boodschap zijn….
Om dit te voorkomen is het van belang dat je met kinderen praat over wat jullie (gaan) lezen, door vragen te stellen én naar de antwoorden te luisteren. Om te horen wat kinderen te zeggen hebben over het verhaal zul je ze de ruimte moeten geven zodat ze een mening te kunnen vormen. Vertrouwen creëren om vragen te mogen stellen en dat alles gezegd mag worden. Het voeren van een zogenaamd literair gesprek is van groot belang bij voorlezen. Zo houd je de kinderen betrokken en zal het plezier in deze activiteit toenemen.
Literair gesprek
Het literair gesprek kwam voor het eerst voorbij tijdens mijn nascholingscursus ‘Kinderen als cultuurmakers’ aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. De Alan Turingschool in Amsterdam is koploper van deze methode. Ze organiseren ook inspiratie bijeenkomsten waarbij ze beknopt uitleggen hoe deze methode werkt. Heel inspirerend!
Binnen mijn ontwerp activiteiten voor De Verhalenwinkel heb ik de basis van deze methode meegenomen in mijn lesontwerpen. Ik ontwerp lespakketten voor het primair onderwijs. Eén van de activiteiten die worden aangeboden gaan dieper in op het begrip ‘literaire gesprekken voeren met kinderen’. Deze methode raakt namelijk in de kern mijn visie over de betrokkenheid vergroten van kinderen bij hetgeen ze lezen of wat je voorleest.
Het gaat er in de kern om dat je eigenlijk een soort leesclub situatie creëert in de klas. Je faciliteert en ondersteunt de kinderen bij het doorgronden van het verhaal. Dit kan in de eerste instantie heel eenvoudig door de kinderen op post-its die zaken te laten opschrijven waar ze meer over willen weten, wat ze verbaast, wat ze niet begrijpen of waar ze een sterke mening over hebben.
En vervolgens gaan ze hierover met elkaar in gesprek. Ze luisteren naar elkaars punten, gaan hierop in, vullen aan en stellen vragen. Wat er nu gebeurt is heel relevant voor het proces ‘betrokkenheid vergroot het plezier’. Kinderen gaan het verhaal beleven vanuit verschillende kanten, ieder kind heeft zijn eigen kijk op het verhaal. Maar ook de vragen en het ‘niet weten’ zorgt voor verbinding. Ik ben niet de enige die dit dacht, kan al een heel geruststellende gedachte zijn.
Verhalen komen tot leven
We leven in een wereld vol prikkels, vooral digitale prikkels. Alles om ons heen daagt onze zintuigen uit en verwent ons met kleur, geluid en snelheid.
En onze kinderen? Die zijn eraan gewend geraakt. Hun verwachtingsniveau ligt hoog.
Denk aan telefoons en spelcomputers: ze bieden een ervaring die rijk, flitsend en direct is. Net als de echte wereld, maar dan met een ‘aan’-knop.
Soms voelt het alsof ik met 10-0 achtersta wanneer ik een boek in een groep introduceer.
Geen geluidseffecten, geen gekke emoticons, geen muziek of AI-animaties. Alleen… letters op papier.
Door de kracht van verhalen op verschillende manieren te belichten en in de spotlight te zetten, vergroot je de kans om álle kinderen te raken.
Blijft het alleen bij praten en luisteren, dan spreek je vooral het cognitieve deel aan.
Maar er is meer, zóveel meer!
Door kinderen creatieve verwerkingsopdrachten en activiteiten aan te bieden, prikkel je hen op een ander niveau. Het verhaal krijgt daardoor niet alleen meer verdieping, maar gaat ook écht leven. De verbeeldingskracht aanspreken en aanwakkeren is essentieel. En het is niet alleen heel erg belangrijk voor het leesonderwijs, maar voor het hele leven!
Denk aan een beeldende les, een bijpassend muziekstuk, een zelfgeschreven gedicht of een filosofisch groepsgesprek. Zo betrek je ook die kinderen die juist in deze vakgebieden uitblinken. En het mooiste? Je zet thematisch werken in optima forma in, een enorme meerwaarde voor goed leesonderwijs. En zo past het ook nog allemaal binnen het rooster! Ook niet geheel onbelangrijk lijkt me.
Ben je geïnspireerd geraakt of wil je meer weten?
Neem gerust contact met me op via www.de-verhalenwinkel.nl.
En wist je dat ik ook workshops voorlezen geef op scholen en kinderdagverblijven?
Leuk om samen aan de slag te gaan met de kracht van verhalen!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Merel van der Ham?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties