Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Naam auteur: Linda Wassenaar

Inhoudsopgave

6.

Socials

Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

Ouderparticipatie bij het multidisciplinair overleg (MDO)

Waarom? Vraag jij je wel eens af waarom je na een zorggesprek met ouders soms zo’n onvoldaan gevoel hebt? Dat je je afvraagt waarom ouders zo weinig input hadden of dat je het gevoel hebt dat je langs elkaar heen praatte? In het onderwijs zijn we als professionals...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Onderwijskwaliteit in het (basis)onderwijs

Een betoverende blik op onderwijskwaliteit

Onderwijskwaliteit, waarvoor dient het? In het dynamische universum van het (basis)onderwijs worden leraren vaak uitgedaagd om verschillende rollen te vervullen. Een van die rollen, die misschien niet altijd het stralende middelpunt lijkt te zijn, is kwaliteitszorg. Maar wat als we de schijnwerpers richten op de charme van kwaliteitszorg? 

In het basisonderwijs richt kwaliteitszorg zich op gestructureerde benaderingen om onderwijskwaliteit te handhaven en te versterken. Hoewel dit niet perse ‘hot’ of ‘sexy’ klinkt, is kwaliteitszorg wel degelijk een uiterst boeiend aspect van ons werk. 

Reflecteer voor zelfvertrouwen

Reflecteren is niet enkel een boeiende zelfontdekkingsreis maar ook een cruciale strategie voor professionele groei en succes. Door terug te kijken op werkzaamheden en beslissingen kunnen we lessen leren, onze vaardigheden aanscherpen en effectievere toekomstige keuzes maken. Reflectie versterkt zelfverzekerdheid door bewustwording waardoor men groeit en met meer vertrouwen stappen durft te zetten. Dus kijk terug en beweeg vooruit! 

 

Creatieve spanning

Kwaliteitszorg draagt eveneens bij aan de zelfverzekerdheid van leraren door hen te voorzien van tools en inzichten. Inzichten ondersteunen bij het helder zien van de realiteit zoals deze werkelijk is. Wanneer een eerlijke beoordeling van de huidige situatie naast een inspirerend doel wordt gelegd, ontstaat er creatieve spanning. Creatieve spanning is essentieel omdat het de drijvende kracht is voor positieve verandering. Het motiveert individuen én organisaties om uitdagende ambities na te streven. Spanning is avontuur! Omarm de uitdaging en ontdek de opwinding van groei en vernieuwing! 

 

Het creëren van een lerende gemeenschap

Door kwaliteitszorg te omarmen, dragen leraren bij aan het bouwen van een lerende gemeenschap binnen de school. Het delen van ‘best practices’, het uitwisselen van ideeën en het gezamenlijk werken aan verbeteringen bevordert een cultuur van samenwerking. Hierdoor worden niet alleen individuele leraren sterker, maar het gehele team. Een gemeenschap die samen leert versterkt de verbondenheid door gezamenlijke groei. Onderlinge verbondenheid in een team verhoogt effectiviteit en bevordert creativiteit dat niet enkel de positieve werkrelaties ten goede komt maar ook resulteert in veerkrachtige prestaties. Geef je collega een knuffel! (of omarm figuurlijk), bouw een sterk team en laat de kracht van verbondenheid stralen op de werkvloer. 

Onderwijskwaliteit

 

Leerlingen als ultieme winnaars

Kwaliteitszorg is uiteindelijk gericht op het verbeteren van de leerervaring voor de kinderen. Door te streven naar continue verbetering, zorgen leraren ervoor dat leerlingen het beste onderwijs ontvangen. Het is als het fine-tunen van een instrument om de mooiste melodie te produceren – in dit geval, een melodie van leren en groei. 

Daarnaast, en dat is misschien wel het belangrijkste, fungeren leraren die zich actief inzetten voor kwaliteitszorg als inspirerende voorbeelden voor leerlingen. Dit toont de waarde van voortdurende groei en verbetering aan. Door toegewijd te werken aan onderwijskwaliteit laten leraren zien dat leren een levenslang proces is. Hierdoor worden leerlingen gestimuleerd om niet alleen kennis te vergaren, maar ook hun eigen vaardigheden en capaciteiten voortdurend te ontwikkelen. Het creëert een cultuur van streven naar uitdaging en motiveert leerlingen om zelfbewuste, nieuwsgierige en leergierige individuen te worden. 

Dus, beste (basis)schoolleraren, laat ons de magie van kwaliteitszorg omarmen! Het is niet slechts een plicht, maar een avontuurlijke ontdekkingsreis die ons niet alleen transformeert als leraren, maar ook de wereld van onze leerlingen verrijkt. Het is de kracht om te evolueren, te verbeteren en bovenal, het plezier van het creëren van een onderwijsomgeving waarin elke leerling kan bloeien.

Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar.

Meer weten over Linda Wassenaar?

Klik hier en lees het verhaal van Linda Wassenaar.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 2 februari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *