Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Naam auteur: Linda Wassenaar

Inhoudsopgave

6.

Socials

Gerelateerde artikelen

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Onderwijskwaliteit in het (basis)onderwijs

Een betoverende blik op onderwijskwaliteit

Onderwijskwaliteit, waarvoor dient het? In het dynamische universum van het (basis)onderwijs worden leraren vaak uitgedaagd om verschillende rollen te vervullen. Een van die rollen, die misschien niet altijd het stralende middelpunt lijkt te zijn, is kwaliteitszorg. Maar wat als we de schijnwerpers richten op de charme van kwaliteitszorg? 

In het basisonderwijs richt kwaliteitszorg zich op gestructureerde benaderingen om onderwijskwaliteit te handhaven en te versterken. Hoewel dit niet perse ‘hot’ of ‘sexy’ klinkt, is kwaliteitszorg wel degelijk een uiterst boeiend aspect van ons werk. 

Reflecteer voor zelfvertrouwen

Reflecteren is niet enkel een boeiende zelfontdekkingsreis maar ook een cruciale strategie voor professionele groei en succes. Door terug te kijken op werkzaamheden en beslissingen kunnen we lessen leren, onze vaardigheden aanscherpen en effectievere toekomstige keuzes maken. Reflectie versterkt zelfverzekerdheid door bewustwording waardoor men groeit en met meer vertrouwen stappen durft te zetten. Dus kijk terug en beweeg vooruit! 

 

Creatieve spanning

Kwaliteitszorg draagt eveneens bij aan de zelfverzekerdheid van leraren door hen te voorzien van tools en inzichten. Inzichten ondersteunen bij het helder zien van de realiteit zoals deze werkelijk is. Wanneer een eerlijke beoordeling van de huidige situatie naast een inspirerend doel wordt gelegd, ontstaat er creatieve spanning. Creatieve spanning is essentieel omdat het de drijvende kracht is voor positieve verandering. Het motiveert individuen én organisaties om uitdagende ambities na te streven. Spanning is avontuur! Omarm de uitdaging en ontdek de opwinding van groei en vernieuwing! 

 

Het creëren van een lerende gemeenschap

Door kwaliteitszorg te omarmen, dragen leraren bij aan het bouwen van een lerende gemeenschap binnen de school. Het delen van ‘best practices’, het uitwisselen van ideeën en het gezamenlijk werken aan verbeteringen bevordert een cultuur van samenwerking. Hierdoor worden niet alleen individuele leraren sterker, maar het gehele team. Een gemeenschap die samen leert versterkt de verbondenheid door gezamenlijke groei. Onderlinge verbondenheid in een team verhoogt effectiviteit en bevordert creativiteit dat niet enkel de positieve werkrelaties ten goede komt maar ook resulteert in veerkrachtige prestaties. Geef je collega een knuffel! (of omarm figuurlijk), bouw een sterk team en laat de kracht van verbondenheid stralen op de werkvloer. 

Onderwijskwaliteit

 

Leerlingen als ultieme winnaars

Kwaliteitszorg is uiteindelijk gericht op het verbeteren van de leerervaring voor de kinderen. Door te streven naar continue verbetering, zorgen leraren ervoor dat leerlingen het beste onderwijs ontvangen. Het is als het fine-tunen van een instrument om de mooiste melodie te produceren – in dit geval, een melodie van leren en groei. 

Daarnaast, en dat is misschien wel het belangrijkste, fungeren leraren die zich actief inzetten voor kwaliteitszorg als inspirerende voorbeelden voor leerlingen. Dit toont de waarde van voortdurende groei en verbetering aan. Door toegewijd te werken aan onderwijskwaliteit laten leraren zien dat leren een levenslang proces is. Hierdoor worden leerlingen gestimuleerd om niet alleen kennis te vergaren, maar ook hun eigen vaardigheden en capaciteiten voortdurend te ontwikkelen. Het creëert een cultuur van streven naar uitdaging en motiveert leerlingen om zelfbewuste, nieuwsgierige en leergierige individuen te worden. 

Dus, beste (basis)schoolleraren, laat ons de magie van kwaliteitszorg omarmen! Het is niet slechts een plicht, maar een avontuurlijke ontdekkingsreis die ons niet alleen transformeert als leraren, maar ook de wereld van onze leerlingen verrijkt. Het is de kracht om te evolueren, te verbeteren en bovenal, het plezier van het creëren van een onderwijsomgeving waarin elke leerling kan bloeien.

Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar.

Meer weten over Linda Wassenaar?

Klik hier en lees het verhaal van Linda Wassenaar.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 2 februari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *