Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Loonsverhoging in het onderwijs: wat betekent het nu echt?
Een onderwerp dat iedereen raakt Of je nu voor de klas staat of een school leidt, het salaris komt altijd ter sprake bij de koffieautomaat. Niet omdat geld het belangrijkste is in het onderwijs – de meeste mensen doen dit werk uit passie – maar wél omdat waardering...
Een inkijkje in het cluster 4-onderwijs
Welkom in het cluster 4-onderwijs! Vanuit mijn ervaringen bij de Bergse Veld School neem ik je graag mee in deze unieke wereld. Een wereld vol uitdagingen én mooie momenten. Tijdens mijn mbo-opleiding tot onderwijsassistent kwam ik voor het eerst in aanraking met het...
Leraar worden in het basisonderwijs
Als mensen aan mij vragen waarom ik voor de klas wil staan, voel ik altijd even de neiging om iets groots te zeggen. Iets als: “Omdat kinderen de toekomst zijn” of “Ik wil écht het verschil maken”. En natuurlijk: dat zit er ergens wel in. Maar eerlijk gezegd begon het...
Werken op een basisschool met culturele diversiteit
OBS de Pendinghe is een Groningse basisschool in de wijk Paddepoel. Op een dergelijke basisschool met leerlingen van allerlei culturele achtergronden gebeurt er elke dag wel iets bijzonders. Kinderen hebben hun eigen taal, tradities en ervaringen die ze meenemen in de...
De toegevoegde waarde van een zij instromer
Er is een kantelpunt, een trigger die je doet beseffen dat je behoefte ligt in het overbrengen van kennis en inspiratie aan kinderen. Zo miste ik de creativiteit in mijn vorige beroep, als project manager en consultant in de digitale marketing. Het behalen van...
Een sollicitatiebrief schrijven: stap voor stap
Solliciteren kan best spannend zijn. Je wilt jezelf goed presenteren, maar ook niet overdrijven. In dit blog neem ik je mee in een eenvoudig stappenplan om een overtuigende sollicitatiebrief te schrijven. We bespreken hoe je begint, wat je vooral wel en niet moet...
De essentiële rol van de kleuterleerkracht
Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...
Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs
Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...
Solliciteren in het onderwijs
Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...
Zij-instromers in het onderwijs
Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Van adjunct naar directeurschap
Inhoudsopgave
Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap
Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap.
In mijn loopbaan heb ik veel rollen mogen vervullen – van (senior)leerkracht tot bouw- en cultuurbegeleider, en de afgelopen jaren als adjunct-directeur. De opleidingen tot basis- en vakbekwaam schoolleider hebben me zeker veel geleerd, maar de meeste inzichten kwamen toch echt uit de praktijk. Samen met de directeur leidinggeven aan een school is intensief, soms complex, maar vooral ontzettend leuk.
Als adjunct stond ik naast én achter mijn directeur, maar vooral ook tussen het team. Ik was de verbindende schakel, iemand bij wie collega’s makkelijk binnenliepen. Die rol voelde natuurlijk, juist omdat de stap van leerkracht naar directeur voor velen nog best groot kan zijn. Transparantie en open communicatie bleken daarin cruciaal.
Toch begon het te kriebelen.
Ik zat niet op de schopstoel en was ook niet actief op zoek, maar toen ik een vacature tegenkwam voor een directeursfunctie op een kleine school in Doorn, was mijn interesse direct gewekt. Een functie voor 0,7 fte – goed te combineren met mijn gezin met drie kinderen (15, 11 en 6 jaar oud) – binnen een klein, overzichtelijk bestuur met zeven scholen en een relatief jong team. Dat sprak me aan.
Ik besloot zonder veel voorbereiding op gesprek te gaan. Het klikte meteen. In het tweede gesprek werd het serieuzer: vier praktijkgerichte casussen, een presentatie over hoe ik de nieuwe schoolvisie zou implementeren – gekoppeld aan beleidsterreinen. Spannend, maar ook ontzettend motiverend. En met succes: een dag later werd ik gebeld met goed nieuws. Kort daarna zat ik aan tafel voor mijn arbeidsvoorwaardengesprek.
De start: vol energie en vragen
Na een warm afscheid van mijn vorige school begon ik vol goede moed aan mijn nieuwe uitdaging. Nieuwe systemen, mensen, routines, regels – het voelde alsof er een wervelwind over me heen kwam. Tegelijkertijd merkte ik hoe snel de verwachtingen van een directeur concreet en hoog zijn. Iedereen wil iets van je. En hoewel ik met enthousiasme begon, voelde ik me in de eerste weken ook onzeker. Had ik wel de juiste keuze gemaakt? Kan ik dit eigenlijk wel?
De bekende uitspraak “de eerste 100 dagen moet je op je handen zitten” kwam regelmatig voorbij in mijn hoofd. Observeren, luisteren, in beeld brengen – makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar leg je de focus als je nog zoveel niet weet?
Voor mij werd al snel duidelijk: de focus ligt op mensen. Op het team. De leerkracht maakt het verschil, en daarmee ook de schoolleider. Goed schoolleiderschap gaat niet alleen over structuur en organisatie, maar vooral over het stimuleren van professionele groei en het borgen van onderwijskwaliteit. (Lieskamp, 2019)
Daarom heb ik met alle collega’s een kennismakingsgesprek gevoerd. Ik ben veel in de klassen geweest, heb gepraat met kinderen, ouders en zelfs met buurtbewoners. Want hoe klein of groot de school ook is: uiteindelijk draait het altijd om verbinding, vertrouwen en samen vooruitkijken.
Tot slot
De eerste maanden als directeur zijn leerzaam, intensief en soms ook spannend. Maar bovenal zijn ze waardevol. Ik groei, leer elke dag, en voel steeds sterker: dit is waar ik nu moet zijn. En die twijfel aan het begin? Die hoort erbij. Want alleen door jezelf af en toe die vragen te stellen, blijf je scherp, reflectief en dicht bij jezelf – precies wat goed schoolleiderschap nodig heeft.
“Goed onderwijs begint bij een goede leerkracht, maar duurzaam onderwijs groeit met inspirerend leiderschap.”
Bron:
Lieskamp, M. (2019, 23 maart). De schoolleider doet ertoe. Wij-leren. Geraadpleegd op 7 september 2025 van https://wij-leren.nl/onderzoek-kenmerken-goede-schoolleider.php
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties