Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Loonsverhoging in het onderwijs: wat betekent het nu echt?

Een onderwerp dat iedereen raakt Of je nu voor de klas staat of een school leidt, het salaris komt altijd ter sprake bij de koffieautomaat. Niet omdat geld het belangrijkste is in het onderwijs – de meeste mensen doen dit werk uit passie – maar wél omdat waardering...

Een inkijkje in het cluster 4-onderwijs

Welkom in het cluster 4-onderwijs! Vanuit mijn ervaringen bij de Bergse Veld School neem ik je graag mee in deze unieke wereld. Een wereld vol uitdagingen én mooie momenten. Tijdens mijn mbo-opleiding tot onderwijsassistent kwam ik voor het eerst in aanraking met het...

Leraar worden in het basisonderwijs

Als mensen aan mij vragen waarom ik voor de klas wil staan, voel ik altijd even de neiging om iets groots te zeggen. Iets als: “Omdat kinderen de toekomst zijn” of “Ik wil écht het verschil maken”. En natuurlijk: dat zit er ergens wel in. Maar eerlijk gezegd begon het...

Werken op een basisschool met culturele diversiteit

OBS de Pendinghe is een Groningse basisschool in de wijk Paddepoel. Op een dergelijke basisschool met leerlingen van allerlei culturele achtergronden gebeurt er elke dag wel iets bijzonders. Kinderen hebben hun eigen taal, tradities en ervaringen die ze meenemen in de...

De toegevoegde waarde van een zij instromer

Er is een kantelpunt, een trigger die je doet beseffen dat je behoefte ligt in het overbrengen van kennis en inspiratie aan kinderen. Zo miste ik de creativiteit in mijn vorige beroep, als project manager en consultant in de digitale marketing. Het behalen van...

Een sollicitatiebrief schrijven: stap voor stap

Solliciteren kan best spannend zijn. Je wilt jezelf goed presenteren, maar ook niet overdrijven. In dit blog neem ik je mee in een eenvoudig stappenplan om een overtuigende sollicitatiebrief te schrijven. We bespreken hoe je begint, wat je vooral wel en niet moet...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?

Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar een eerlijke beloning hoort daar net zo goed bij.

 

Het misverstand over “de lange vakanties”

Iedereen die in het onderwijs werkt, kent het zinnetje: “Jullie hebben tenminste lekker veel vakantie.”
En hoewel dat technisch gezien klopt, weet elke leerkracht dat het verhaal daarmee nog lang niet verteld is. Die zes weken zomervakantie voelen soms eerder als herstel dan als luxe. Na een jaar vol oudergesprekken, rapportvergaderingen en lesvoorbereidingen is die rust hard nodig.

Bovendien wordt een groot deel van die “vrije tijd” alsnog gevuld met werk: klassen inrichten, materialen vernieuwen, studiedagen voorbereiden. Dus ja, er zijn vakanties, maar het werk stopt nooit helemaal.

 

Waarom het gesprek over salaris belangrijk is

Het onderwerp salaris in het onderwijs ligt gevoelig. Veel leerkrachten vinden het lastig om erover te praten.
Toch is het cruciaal dat we dat wél doen. Want zolang de salarissen achterblijven bij vergelijkbare beroepen, blijft het onderwijs moeite houden om nieuwe mensen aan te trekken en ervaren krachten vast te houden.

Een beginnende leerkracht in het basisonderwijs verdient tegenwoordig tussen de 3.200 en 3.700 euro bruto per maand (schaal LB). Dat is een flinke verbetering ten opzichte van een paar jaar geleden, toen de loonkloof met het voortgezet onderwijs nog veel groter was. Maar wie al wat langer meedraait, merkt dat doorgroeien qua salaris beperkt blijft.

En dat is precies het punt waar de discussie vaak over gaat: de waardering. Niet alleen in woorden, maar in wat je aan het eind van de maand op je rekening ziet.

 

Salaris is meer dan een bedrag

Toch gaat het niet alleen over euro’s. Voor veel mensen in het onderwijs draait het ook om erkenning. Je wil voelen dat je werk serieus genomen wordt. Dat je inspanning, expertise en verantwoordelijkheid gezien worden.

Want laten we eerlijk zijn: lesgeven is meer dan alleen voor de klas staan. Het is ook begeleiden, organiseren, rapporteren, overleggen, signaleren, plannen en meebewegen met elk kind dat iets anders nodig heeft. Dat vraagt professionaliteit, geduld, kennis en dat mag beloond worden.

Een collega van mij zei laatst:

“Ik vind mijn werk geweldig, maar soms voelt het alsof de samenleving niet ziet hoeveel er van ons gevraagd wordt.”
Dat vat het goed samen. Het gaat niet om klagen, maar om eerlijkheid.

 

De verschillen van salaris in het onderwijs

Niet iedereen in het onderwijs verdient hetzelfde. Dat heeft te maken met functieschalen en onderwijsniveaus.

– In het primair onderwijs (PO) liggen de meeste salarissen in de schalen LB en LC.

– In het voortgezet onderwijs (VO) beginnen docenten vaak in LB, maar kunnen ze doorgroeien naar LC of zelfs LD, afhankelijk van ervaring en verantwoordelijkheden.

– In het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) liggen de salarissen gemiddeld iets hoger, mede door de grotere mate van zelfstandigheid.

Toch blijft de algemene trend duidelijk: wie in het onderwijs werkt, verdient minder dan mensen met vergelijkbare opleidingen in de private sector. Dat knelt, zeker nu de werkdruk toeneemt en de tekorten oplopen.

 

Meer geld lost niet alles op maar het helpt wel

Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het onderwijs. Denk aan loonsverhogingen, werkdrukmiddelen en subsidies voor zijinstromers. Toch blijft het gevoel hangen dat er iets scheef zit.

Want een hoger salaris alleen maakt het werk niet per se lichter. De echte uitdaging zit vaak in werkdruk, bureaucratie en waardering. Maar geld helpt wel degelijk.
Een eerlijk salaris zorgt ervoor dat mensen het vak langer volhouden, zich blijven ontwikkelen en niet noodgedwongen overstappen naar iets anders “omdat het daar beter betaalt”.

 

Tips: hoe je meer uit je salaris in het onderwijs haalt

Er zijn een paar manieren waarop je als onderwijsprofessional net wat meer uit je salaris kunt halen, of in elk geval beter kunt omgaan met wat er is.

1. Check je schaal en periodieken. Veel leerkrachten weten niet precies waar ze in hun salarisschaal zitten of wanneer ze recht hebben op een volgende stap. Vraag het na bij HR of je directeur.

2. Overweeg een hogere functiebeschrijving. Als je extra taken hebt (bijvoorbeeld gedragsspecialist, intern begeleider of bouwcoördinator), kan dat recht geven op een hogere schaal.

3. Gebruik je ontwikkelbudget. Scholing en nascholing kunnen op termijn ook leiden tot doorgroeimogelijkheden.

4. Bekijk secundaire voorwaarden. Denk aan reiskosten, verlofregelingen of de mogelijkheid om bovenwettelijke uren te sparen.

5. Deel kennis over geldzaken. In veel teams is het onderwerp salaris een beetje taboe, maar juist door er open over te praten kun je elkaar helpen.

 

De kracht van waardering

Salaris is belangrijk, maar waardering gaat verder dan dat. Een compliment van een ouder, een glimlach van een leerling of een directeur die zegt: “Goed gedaan, dit heb je mooi opgelost”, dat weegt soms zwaarder dan een paar tientjes per maand.

Toch is het goed dat de discussie over beloning levend blijft. Want als we willen dat het onderwijs aantrekkelijk blijft, moeten we blijven investeren in de mensen die het verschil maken.

Zoals een collega ooit zei:

“Onderwijs is de basis van alles. Zonder goede leraren heeft niemand een toekomst.”
En daar hoort wat mij betreft ook een toekomstbestendig salaris bij.

 

Toekomstperspectief

De verwachting is dat de salarissen in het onderwijs de komende jaren nog iets zullen stijgen. De overheid heeft uitgesproken dat het beroep aantrekkelijker moet worden, onder meer door betere beloning en minder werkdruk. Maar de echte verandering begint bij waardering, in beleid, in schoolteams en in hoe we als samenleving naar het beroep kijken.

De vraag is dus niet alleen: wat verdient een leraar?
Maar ook: wat is een leraar waard?

En dat antwoord is eigenlijk onbetaalbaar.

_____________________________________________________________________

Meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank!

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Tip onderwijs?

Dit artikel is geschreven door:

abcbijles
Op: 20 oktober 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.