Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

Wat is zij-instroom?

ZIJ-INSTROOM Heb je een goede baan, maar ben je toch niet helemaal tevreden? Voel je een lichte paniek opkomen bij de gedachte dat je zo tot jouw pensioen moet doorgaan? Hoor je in de verte de roep van een lonkend avontuur? Misschien is het zij-instroomtraject dan wel...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie.
Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die je mee kunt nemen om een professionele indruk te geven. We gaan dieper in op het solliciteren in het onderwijs.

 

Welke functie ga je voor?

Binnen het onderwijs zijn talloze functies te bekleden dan alleen leerkracht of docent zijn. De meeste vacatures die nu open staan, worden bekleed door net afgestudeerde pabo-studenten, onderwijs assistenten of interne collega’s die wel eens op een andere school willen werken. Wellicht weten zij waar ze voor solliciteren en is een gesprek met kennismaking voldoende. Kom je echter uit een ander werkveld, en ben je zij-instromer, dan is het goed om na te gaan welke functie je binnen het onderwijs wilt aangaan.
Solliciteer je vanuit een managersfunctie? Dan zou je prima voor de functie als (adjunct)directeur kunnen gaan. Kom je uit de zorg? Dan zou de rol als intern begeleider een geschikte functie zijn.
Vaak wordt er intern een opleiding of cursus aangeboden waarbij je het reilen en zeilen binnen het onderwijs wordt bijgebracht en vooral je ervaring uit je vorige baan een bijkomstigheid is. Op scholen wordt ook vaker om een onderwijs assistent, coach of ondersteuner gevraagd. Naast affiniteit met de doelgroep, is de overstap naar deze functie voor veel mensen een kleine stap om het onderwijs in te gaan.
Alle functies binnen het onderwijs, ook van bovenaf, vraagt van alle betrokkenen hetzelfde doel: onderwijs voor de leerling zo goed mogelijk maken.

 

Welke kwaliteiten breng je mee?

Om goed onderwijs te kunnen maken (in welke functie dan ook), breng je als onderwijsprofessional een aantal kwaliteiten met je mee.
Ook hierbij is het per functie natuurlijk wel verschillend over welke kwaliteiten je moet beschikken, maar er zijn een paar kwaliteiten die passend zijn als solliciteert in het onderwijs:

– Affiniteit met kinderen, jongeren, cursisten;
– Leiderschap over zichzelf en een groep;
– Zowel een pedagogische als een didactische houding;
– Teamwork, onderwijs maak je niet alleen;
– Organiserend, flexibel en leergierig.

Bij een sollicitatie breng je meer mee dan alleen bovenstaande kwaliteiten. Ik raad je aan eens na te gaan welke kwaliteiten je met je meebrengt en waarom deze van meerwaarde zijn in het onderwijs.

 

Waarom ben jij van meerwaarde in het onderwijs?

Zoals ik hierboven al schrijf: welke kwaliteiten die jij beheerst, zijn van meerwaarde? Waarom ben jij van meerwaarde in het onderwijs?
‘Docent of leerkracht zijn is je roeping’ is een veelgehoorde uitspraak. Onderwijsprofessionals die al vroeg weten dat ze voor de klas willen, weten dat van zichzelf. In alles wat ze doen, straalt uit dat ze thuis horen in een groep met leerlingen of studenten.
Ze leggen graag uit, ontwikkelen lesmateriaal, verzamelen hier ook naar, lezen literatuur en managen elk jaar e e n of meerdere groepen.

De ervaring leert dat onderwijs nooit stilstaat en innovatie en vernieuwing ieder schooljaar weer terugkomt. Ben je een rekenwonder? Kun je prachtige geschiedenisverhalen vertellen? Uitjes organiseren of ben je goed in het wegzetten van beleid?
Jouw rol en kwaliteiten zijn van meerwaarde. Laat duidelijk blijken wat je nog meer meebrengt naast de functie waar je voor solliciteert.

 

Wat zou je willen leren als onderwijsprofessional?

Je kwaliteiten, meerwaarde en motivatie zijn voldoende om als onderwijsprofessional aan de slag te gaan in dit boeiende vak.
Naast het leren van en aan leerlingen en studenten, blijven de ontwikkelingsmogelijkheden binnen het onderwijs altijd doorgaan.
Mocht je net starten? Dan ben je de eerste zes jaar startend leerkracht. Genoeg te leren en te ontwikkelen en maak dit ook kenbaar bij een gesprek. Vraag waar nodig om extra ondersteuning. Ben je al langer werkzaam in het onderwijs dan is een specialisatie wel een ambitie of sta je open voor een samenwerking met integrale organisaties waar je als projectleider tussen fungeert. Binnen het onderwijs valt veel meer te leren dan alleen het lesgeven en het managen van groepen. Bedenk wat je zou willen leren en wat hiervoor nodig is om zo de onderwijsprofessional te worden die voor jou het meest ideaal is?

Het lerarentekort is nijpend in Nederland. De vacatures vliegen je om de oren en de functies steeds meer uitlopend.
Werken in het onderwijs is een dankbaar vak en vraagt meer om alleen een sollicitatiegesprek of kennismaking voor je daadwerkelijk met een groep of school aan de slag gaat. Elke onderwijsprofessional, startend, zij-instroom, directeur, docent of ondersteuner verdient het om zijn of haar kwaliteiten in te zetten en dit werk te doen. Onderwijs maak je samen en doe je niet alleen. Welke functie je ook kiest: je bent in het onderwijs van waarde! Succes met solliciteren.

 

Manon Westerhuis

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 20 augustus 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *