Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

8.

Socials

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk

Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over werkdruk. Een heel grote rode draad in het uitoefenen van onderwijswerkzaamheden en zeker ook niet meer weg te denken in andere beroepen waar zorg bij komt kijken. In dit blog neem ik je mee in praktische tips, maar ook een stukje mentale steun voor als je werkdruk ervaart en hoe je hiermee om kunt gaan.

Prioriteiten stellen

Het is een inkoppertje om hiermee van start te gaan, maar het stellen van prioriteiten bij werkdruk staat met op stipt nummer één.
De meeste lezers zijn docent of leerkracht en je hebt gedurende je werkdag hoofdzakelijk de taak van lessen geven. Hier gaat grotendeels van je tijd naartoe en vraagt ook genoeg tijd om weer voor te bereiden. Begrijp me niet verkeerd: Er ‘moet’ nog zoveel meer, maar je mag het voorbereiden van je lessen en het geven daarvan meteen als prioriteit stellen.

Planning maken

Ben je van de to-do lijstjes? En komt deze maar niet af? Bij werkdruk streep je genoeg werkzaamheden weg, maar er komen ook steeds nieuwe taken bij.
Of zijn het werkzaamheden die bij je dagelijkse gang horen? Zet alle taken en bezigheden op een rij en plan deze voor een maand in?
Het liefst op groot formaat. Je kunt alles opschrijven en vooruit denken, bijstellen en daadwerkelijk op het geplande moment uitvoeren. Dit levert veel voldoening op na een werkdag en het geeft overzicht in wanneer je welke werkzaamheden uitvoert.

Lange dagen, korte dagen

Dit punt komt uit persoonlijke ervaring en is toe te passen op een fulltime functie en een parttime functie. Nadat je prioriteiten en planning in orde zijn, kun je ervoor kiezen op één of twee dagen lange dagen te maken. Op deze dagen maakte ik tijd vrij voor oudergesprekken, een nakijkmarathon of een middag voorbereiden voor de volgende periode. Om werkdruk te verdelen, geeft een middag met meer werkuren meer lucht dan elke middag na
schooltijd druk te zijn met van alles en nog wat. Ik plande een vaste middag voor oudergesprekken, een vaste middag voor vergaderingen en een vaste
middag om langer te werken met voorbereiden. Zet het weg in je planning en durf dan ook eens een middag vrijaf te nemen.

Balans houden

Makkelijker gezegd, dan gedaan: balans houden. In het onderwijs gaat men vaak door na lesgevende taken. Door continuroosters is er weinig rust en tijd om te pauzeren en na schooltijd lijkt de klok door te tikken met andere taken voor de rest van de werkdag. Probeer na de lesgevende taken echt eerst 15 minuten te pauzeren. Drink een kop koffie of thee met collega’s voor je je weer met andere taken bezighoudt. Zo doorbreek je het patroon van ‘moeten’ en
lukt het makkelijker om je gedachtes en houding op de volgende taak te richten. Bij het stellen van prioriteiten en het maken van de planning is het ook zeker belangrijk een middag balans te plannen: tijd voor jezelf, voor privé. Een middag op tijd naar huis om weg te zijn van werk en wat er morgen op de planning staat is voor morgen, jij gaat vanmiddag voor ontspanning.

Durf achterover te leunen

Je lijkt altijd aan te staan als onderwijsprofessional. Dat maakt het vak mooi en jezelf kwetsbaar om ook goed voor jezelf te blijven zorgen. Een werkdag in het onderwijs is nooit hetzelfde, hoe goed je deze ook kunt voorbereiden, het (ver)loopt toch vaak anders. Wat mij tijdens de lesdag rust gaf, was het inbouwen van momenten dat ik als stamgroepleider/leerkracht achterover leunde. Was de groep aan het werk? Dan haalde ik een kop thee en keek vanaf mijn stoel naar mijn groep. In stilte, met trots. En vergeet niet om je groep dit trotse moment na afloop mee te geven.

Vraag hulp

Voor de één vanzelfsprekend, voor de ander de laatste stap: hulp vragen. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, je bovenstaande punten écht hebt toegepast om het gevoel en ervaren van werkdruk te verminderen? Vraag dan om hulp. Bij je leidinggevende, een naaste collega of onderwijscoach met wie je je werkdruk zorgen kunt delen. Laat waar mogelijk taken van je overnemen, zorg voor adempauze en dat je met rust en plezier je werkzaamheden kunt uitvoeren. Je doet elke dag wat haalbaar is en vergeet daarbij vooral jezelf niet.

 

 

Manon Westerhuis

 

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 27 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *