Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Wat is de MatriXmethode?

Opruimen met de Matrixmethode Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk

Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over werkdruk. Een heel grote rode draad in het uitoefenen van onderwijswerkzaamheden en zeker ook niet meer weg te denken in andere beroepen waar zorg bij komt kijken. In dit blog neem ik je mee in praktische tips, maar ook een stukje mentale steun voor als je werkdruk ervaart en hoe je hiermee om kunt gaan.

Prioriteiten stellen

Het is een inkoppertje om hiermee van start te gaan, maar het stellen van prioriteiten bij werkdruk staat met op stipt nummer één.
De meeste lezers zijn docent of leerkracht en je hebt gedurende je werkdag hoofdzakelijk de taak van lessen geven. Hier gaat grotendeels van je tijd naartoe en vraagt ook genoeg tijd om weer voor te bereiden. Begrijp me niet verkeerd: Er ‘moet’ nog zoveel meer, maar je mag het voorbereiden van je lessen en het geven daarvan meteen als prioriteit stellen.

Planning maken

Ben je van de to-do lijstjes? En komt deze maar niet af? Bij werkdruk streep je genoeg werkzaamheden weg, maar er komen ook steeds nieuwe taken bij.
Of zijn het werkzaamheden die bij je dagelijkse gang horen? Zet alle taken en bezigheden op een rij en plan deze voor een maand in?
Het liefst op groot formaat. Je kunt alles opschrijven en vooruit denken, bijstellen en daadwerkelijk op het geplande moment uitvoeren. Dit levert veel voldoening op na een werkdag en het geeft overzicht in wanneer je welke werkzaamheden uitvoert.

Lange dagen, korte dagen

Dit punt komt uit persoonlijke ervaring en is toe te passen op een fulltime functie en een parttime functie. Nadat je prioriteiten en planning in orde zijn, kun je ervoor kiezen op één of twee dagen lange dagen te maken. Op deze dagen maakte ik tijd vrij voor oudergesprekken, een nakijkmarathon of een middag voorbereiden voor de volgende periode. Om werkdruk te verdelen, geeft een middag met meer werkuren meer lucht dan elke middag na
schooltijd druk te zijn met van alles en nog wat. Ik plande een vaste middag voor oudergesprekken, een vaste middag voor vergaderingen en een vaste
middag om langer te werken met voorbereiden. Zet het weg in je planning en durf dan ook eens een middag vrijaf te nemen.

Balans houden

Makkelijker gezegd, dan gedaan: balans houden. In het onderwijs gaat men vaak door na lesgevende taken. Door continuroosters is er weinig rust en tijd om te pauzeren en na schooltijd lijkt de klok door te tikken met andere taken voor de rest van de werkdag. Probeer na de lesgevende taken echt eerst 15 minuten te pauzeren. Drink een kop koffie of thee met collega’s voor je je weer met andere taken bezighoudt. Zo doorbreek je het patroon van ‘moeten’ en
lukt het makkelijker om je gedachtes en houding op de volgende taak te richten. Bij het stellen van prioriteiten en het maken van de planning is het ook zeker belangrijk een middag balans te plannen: tijd voor jezelf, voor privé. Een middag op tijd naar huis om weg te zijn van werk en wat er morgen op de planning staat is voor morgen, jij gaat vanmiddag voor ontspanning.

Durf achterover te leunen

Je lijkt altijd aan te staan als onderwijsprofessional. Dat maakt het vak mooi en jezelf kwetsbaar om ook goed voor jezelf te blijven zorgen. Een werkdag in het onderwijs is nooit hetzelfde, hoe goed je deze ook kunt voorbereiden, het (ver)loopt toch vaak anders. Wat mij tijdens de lesdag rust gaf, was het inbouwen van momenten dat ik als stamgroepleider/leerkracht achterover leunde. Was de groep aan het werk? Dan haalde ik een kop thee en keek vanaf mijn stoel naar mijn groep. In stilte, met trots. En vergeet niet om je groep dit trotse moment na afloop mee te geven.

Vraag hulp

Voor de één vanzelfsprekend, voor de ander de laatste stap: hulp vragen. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, je bovenstaande punten écht hebt toegepast om het gevoel en ervaren van werkdruk te verminderen? Vraag dan om hulp. Bij je leidinggevende, een naaste collega of onderwijscoach met wie je je werkdruk zorgen kunt delen. Laat waar mogelijk taken van je overnemen, zorg voor adempauze en dat je met rust en plezier je werkzaamheden kunt uitvoeren. Je doet elke dag wat haalbaar is en vergeet daarbij vooral jezelf niet.

 

 

Manon Westerhuis

 

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 27 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *