Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Burn-out in het onderwijs: omgaan met stress en werkdruk

Uitdagingen van een burn-out in het onderwijs Burn-out in het onderwijs is een veelvoorkomend probleem, waarbij leraren vaak overweldigd worden door stress en werkdruk. Het is belangrijk om de tekenen en symptomen van burn-out te herkennen, zodat er tijdig maatregelen...

10 tips om ouderbetrokkenheid te vergroten

Inleiding Ouders spelen een cruciale rol in de educatie van hun kinderen en hun betrokkenheid vergroten kan een grote impact hebben op hun succes. Wil je als school meer ouderbetrokkenheid creëren, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we hebben 10 concrete...

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om? Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen eindelijk luisteren, nou ja even...

Spelend leren: betekenisvol onderwijs voor kinderen?

Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving! Het onderwijs aan het jonge kind is een prachtig vak! Het wordt nog mooier als we het zó betekenisvol maken, dat een kind een hoge betrokkenheid laat zien en spelenderwijs aan het leren en ontwikkelen...

Tutoring toepassen binnen de school

Leerwinst door tutoring in scholen, met focus op leesvaardigheid Tutoring is als interventie opgenomen in de NPO menukaart en houdt in dat leerlingen van elkaar leren. Binnen de interventie treedt één leerling op als tutor en de ander als tutee, dat willen zeggen dat...

Bewegend leren: wat zijn de voordelen?

De voordelen van bewegend en spelend leren op school Als je aan een willekeurig kind vraagt: ´wat zou je nu liever doen: spelen of aan het huiswerk zitten?´, zal dat kind hoogstwaarschijnlijk kiezen voor het eerste. Heel lang werd spelen afgedaan als een pure...

Ondersteuning voor startende leerkrachten

Tools voor scholen met startende leraren: OCW en VO-raad. Ondersteuning van beginnende leerkrachten kan op verschillende manieren. De ondersteuningsmogelijkheden voor scholen die één of meerdere beginnende leerkrachten hebben worden in dit artikel toegelicht. Het...

De weg van de professionele ontwikkeling van leraren

De strijd van theorie versus praktijk in het onderwijs Wat is nou de weg van een professionele ontwikkeling van een leraar. Wat heb ik moeten zwoegen op het tentamen over leertheorieën. Ik begreep maar niet waarom ik moest leren over Vygotski en Skinner. Waar had ik...

De voordelen en valkuilen van het zij-instroomtraject

Een duik in het zij-instroomtraject Het lerarentekort is een welbekend probleem waar we op lange termijn nog niet de ultieme oplossing voor hebben gevonden, maar waar we met het zij-instroomtraject een poging wagen. In deze blog worden enkele voordelen en valkuilen...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk

Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over werkdruk. Een heel grote rode draad in het uitoefenen van onderwijswerkzaamheden en zeker ook niet meer weg te denken in andere beroepen waar zorg bij komt kijken. In dit blog neem ik je mee in praktische tips, maar ook een stukje mentale steun voor als je werkdruk ervaart en hoe je hiermee om kunt gaan.

Prioriteiten stellen

Het is een inkoppertje om hiermee van start te gaan, maar het stellen van prioriteiten bij werkdruk staat met op stipt nummer één.
De meeste lezers zijn docent of leerkracht en je hebt gedurende je werkdag hoofdzakelijk de taak van lessen geven. Hier gaat grotendeels van je tijd naartoe en vraagt ook genoeg tijd om weer voor te bereiden. Begrijp me niet verkeerd: Er ‘moet’ nog zoveel meer, maar je mag het voorbereiden van je lessen en het geven daarvan meteen als prioriteit stellen.

Planning maken

Ben je van de to-do lijstjes? En komt deze maar niet af? Bij werkdruk streep je genoeg werkzaamheden weg, maar er komen ook steeds nieuwe taken bij.
Of zijn het werkzaamheden die bij je dagelijkse gang horen? Zet alle taken en bezigheden op een rij en plan deze voor een maand in?
Het liefst op groot formaat. Je kunt alles opschrijven en vooruit denken, bijstellen en daadwerkelijk op het geplande moment uitvoeren. Dit levert veel voldoening op na een werkdag en het geeft overzicht in wanneer je welke werkzaamheden uitvoert.

Lange dagen, korte dagen

Dit punt komt uit persoonlijke ervaring en is toe te passen op een fulltime functie en een parttime functie. Nadat je prioriteiten en planning in orde zijn, kun je ervoor kiezen op één of twee dagen lange dagen te maken. Op deze dagen maakte ik tijd vrij voor oudergesprekken, een nakijkmarathon of een middag voorbereiden voor de volgende periode. Om werkdruk te verdelen, geeft een middag met meer werkuren meer lucht dan elke middag na
schooltijd druk te zijn met van alles en nog wat. Ik plande een vaste middag voor oudergesprekken, een vaste middag voor vergaderingen en een vaste
middag om langer te werken met voorbereiden. Zet het weg in je planning en durf dan ook eens een middag vrijaf te nemen.

Balans houden

Makkelijker gezegd, dan gedaan: balans houden. In het onderwijs gaat men vaak door na lesgevende taken. Door continuroosters is er weinig rust en tijd om te pauzeren en na schooltijd lijkt de klok door te tikken met andere taken voor de rest van de werkdag. Probeer na de lesgevende taken echt eerst 15 minuten te pauzeren. Drink een kop koffie of thee met collega’s voor je je weer met andere taken bezighoudt. Zo doorbreek je het patroon van ‘moeten’ en
lukt het makkelijker om je gedachtes en houding op de volgende taak te richten. Bij het stellen van prioriteiten en het maken van de planning is het ook zeker belangrijk een middag balans te plannen: tijd voor jezelf, voor privé. Een middag op tijd naar huis om weg te zijn van werk en wat er morgen op de planning staat is voor morgen, jij gaat vanmiddag voor ontspanning.

Durf achterover te leunen

Je lijkt altijd aan te staan als onderwijsprofessional. Dat maakt het vak mooi en jezelf kwetsbaar om ook goed voor jezelf te blijven zorgen. Een werkdag in het onderwijs is nooit hetzelfde, hoe goed je deze ook kunt voorbereiden, het (ver)loopt toch vaak anders. Wat mij tijdens de lesdag rust gaf, was het inbouwen van momenten dat ik als stamgroepleider/leerkracht achterover leunde. Was de groep aan het werk? Dan haalde ik een kop thee en keek vanaf mijn stoel naar mijn groep. In stilte, met trots. En vergeet niet om je groep dit trotse moment na afloop mee te geven.

Vraag hulp

Voor de één vanzelfsprekend, voor de ander de laatste stap: hulp vragen. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, je bovenstaande punten écht hebt toegepast om het gevoel en ervaren van werkdruk te verminderen? Vraag dan om hulp. Bij je leidinggevende, een naaste collega of onderwijscoach met wie je je werkdruk zorgen kunt delen. Laat waar mogelijk taken van je overnemen, zorg voor adempauze en dat je met rust en plezier je werkzaamheden kunt uitvoeren. Je doet elke dag wat haalbaar is en vergeet daarbij vooral jezelf niet.

Socials

Manon Westerhuis
Bureau Velduil | Vergroot je Eigenaarschap
1 op 1 Coaching | Cursus | Workshop | Masterclass
[email protected]
Instagram: @bureau.velduil

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 27 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *