Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

2.

Do’s

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback

Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek vraagt. In dit blog lees je de do’s en don’ts over het geven en krijgen van feedback. En dat is meer dan alleen de tips en de tops.

 

Do’s

Gericht op gedrag of inhoud

De betekenis van feedback is het geven van een terugkoppeling op basis van gedrag of prestaties en het effect daarvan. Of je nu feedback geeft of ontvangt, het is vaak gericht op persoonlijk handelen of presteren en vraagt om de juiste woorden die te echt te maken hebben met datgene waar een
terugkoppeling over wordt gevraagd.

 

Ik boodschap

Bij feedback op gedrag of prestatie die je rechtstreeks aan de ander geeft, komt het ten goede als je de boodschap vanuit de ‘ik boodschap’ geeft. Bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat het een opgelucht gevoel geeft dat het erop zit’ of ‘Ik lees terug dat je je inzet hebt verhoogd en hierop terugkijkt’. Je brengt de boodschap direct en uit eigen perspectief. Jouw terugkoppeling is bij feedback leidend, maar blijf in verbinding met degene die tegenover je zit om een reactie te kunnen ontvangen. Geef je schriftelijk feedback, benoem vanuit de ‘ik boodschap’ de voorbeelden en feiten die je ook daadwerkelijk hebt gezien, gehoord of gelezen.

 

Reactie(s) ontvangen

Een gesprek waarin feedback plaatsvindt, kun je goed voorbereiden met de twee bovengenoemde punten. Je kunt in een gesprek de reactie van de ander ontvangen door oogcontact te hebben en samen te vatten. Ben je de ontvanger? Var dan samen door in eigen woorden de gegeven feedback terug te geven: ‘Ik hoor je zeggen dat..’ Vraag eventueel door om de feedback zo helder mogelijk binnen te krijgen. Ben je de gever? Wacht de reactie van de ontvanger rustig af. Je kunt een stilte laten vallen en mogelijk reageren met woorden als: ‘Ik zie dat het wat met je doet.’ Of: ‘Begrijp je wat ik hiermee bedoel?’

 

Bedenk vernieuwd handelen

Op welke manier je nu feedback geeft of mag ontvangen, geef en neem de ruimte om tot vernieuwd handelen te komen. Feedback heeft de kracht om verder te ontwikkelen en eigenaarschap te vergroten. In beide gevallen kun je vanuit de volgende zin vernieuwde stappen maken: ‘Voor de volgende keer
kan ik/kun je…’ Feedback wordt op deze manier omgezet naar een positieve insteek en kijk op verbetering. Of het nu gaat om studenten/leerlingen die doorgaan met ontwikkelen, of dat je een naaste collega ondersteunt met taken, bij ruimte voor verbetering wordt er ook daadwerkelijk wat met de gegeven en ontvangen feedback gedaan.

 

Don’ts

Een ongezouten mening

Als onderwijsprofessional handel je naar eigen behoren en daar mag je zeker authentiek in zijn. Maar bij het geven van feedback is het niet de bedoeling dat je je ongezouten mening over boord gooit. Bij een eindpresentatie of schriftelijke beoordeling kun je prima afvinken wat er is behaald. Alleen de student of leerling heeft weinig aan je persoonlijke mening die niet is gebaseerd op gedrag en inhoud. Houd je mening bij jezelf want het helpt de ander niet.

 

Niet te persoonlijk

Of je nu feedback ontvangt of geeft. Maak het niet te persoonlijk. Als je feedback ontvangt, en deze wordt persoonlijk omschreven, vat deze dan niet op als een afwijzing of afkeuring op jezelf. Vraag de gever of deze de feedback kan omzetten naar gedrag, zodat je de persoonlijke benadering kunt omzetten. De kans bestaat dat je met jezelf aan de haal gaat en dit kan zorgen voor afkeuring over jezelf in plaats van over je gedrag.
Ben je de gever van feedback? Hemel de ander niet teveel op vanuit je eigen mening, of kraak de ander niet af omdat je een hekel aan diegene hebt.
Houdt het feitelijk en gebruik zinnen als: ‘Ik zie dat..’ of: ‘Wat je deed was..’ Zo wordt het niet persoonlijk voor de ander en voorkomt onbegrip.

 

Geen positieve afsluiting

Positieve feedback, negatieve feedback of helemaal geen feedback bij een beoordeling of prestatie? Zorg ervoor dat je op welke manier dan ook positief afsluit. Dit kan met een compliment over het geheel, aan de persoon zelf of op de geleverde presentatie. Want een compliment is dan wel geen échte feedback, maar zeker een opsteker voor zowel de ontvanger als de gever.

Feedback geven en ontvangen Tip onderwijs

Meer weten over Manon Westerhuis?

Klik hier en lees het verhaal van Manon Westerhuis.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 30 april 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *