Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’ Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen...

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Burn-out in het onderwijs: omgaan met stress en werkdruk

Uitdagingen van een burn-out in het onderwijs Burn-out in het onderwijs is een veelvoorkomend probleem, waarbij leraren vaak overweldigd worden door stress en werkdruk. Het is belangrijk om de tekenen en symptomen van burn-out te herkennen, zodat er tijdig maatregelen...

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over...

Klassenmanagement in de praktijk

Klassenmanagement Wist je dat je naast docent of leerkracht ook de functie van manager bekleed? De verantwoordelijkheid voor een groep studenten of leerlingen brengt meer organisatie en taken met zich mee dan alleen les geven. Het managen van een klas doet een beroep...

10 tips om ouderbetrokkenheid te vergroten

Inleiding Ouders spelen een cruciale rol in de educatie van hun kinderen en hun betrokkenheid vergroten kan een grote impact hebben op hun succes. Wil je als school meer ouderbetrokkenheid creëren, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we hebben 10 concrete...

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om? Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen eindelijk luisteren, nou ja even...

Spelend leren: betekenisvol onderwijs voor kinderen?

Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving! Het onderwijs aan het jonge kind is een prachtig vak! Het wordt nog mooier als we het zó betekenisvol maken, dat een kind een hoge betrokkenheid laat zien en spelenderwijs aan het leren en ontwikkelen...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback

Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek vraagt. In dit blog lees je de do’s en don’ts over het geven en krijgen van feedback. En dat is meer dan alleen de tips en de tops.

 

Do’s

Gericht op gedrag of inhoud

De betekenis van feedback is het geven van een terugkoppeling op basis van gedrag of prestaties en het effect daarvan. Of je nu feedback geeft of ontvangt, het is vaak gericht op persoonlijk handelen of presteren en vraagt om de juiste woorden die te echt te maken hebben met datgene waar een
terugkoppeling over wordt gevraagd.

 

Ik boodschap

Bij feedback op gedrag of prestatie die je rechtstreeks aan de ander geeft, komt het ten goede als je de boodschap vanuit de ‘ik boodschap’ geeft. Bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat het een opgelucht gevoel geeft dat het erop zit’ of ‘Ik lees terug dat je je inzet hebt verhoogd en hierop terugkijkt’. Je brengt de boodschap direct en uit eigen perspectief. Jouw terugkoppeling is bij feedback leidend, maar blijf in verbinding met degene die tegenover je zit om een reactie te kunnen ontvangen. Geef je schriftelijk feedback, benoem vanuit de ‘ik boodschap’ de voorbeelden en feiten die je ook daadwerkelijk hebt gezien, gehoord of gelezen.

 

Reactie(s) ontvangen

Een gesprek waarin feedback plaatsvindt, kun je goed voorbereiden met de twee bovengenoemde punten. Je kunt in een gesprek de reactie van de ander ontvangen door oogcontact te hebben en samen te vatten. Ben je de ontvanger? Var dan samen door in eigen woorden de gegeven feedback terug te geven: ‘Ik hoor je zeggen dat..’ Vraag eventueel door om de feedback zo helder mogelijk binnen te krijgen. Ben je de gever? Wacht de reactie van de ontvanger rustig af. Je kunt een stilte laten vallen en mogelijk reageren met woorden als: ‘Ik zie dat het wat met je doet.’ Of: ‘Begrijp je wat ik hiermee bedoel?’

 

Bedenk vernieuwd handelen

Op welke manier je nu feedback geeft of mag ontvangen, geef en neem de ruimte om tot vernieuwd handelen te komen. Feedback heeft de kracht om verder te ontwikkelen en eigenaarschap te vergroten. In beide gevallen kun je vanuit de volgende zin vernieuwde stappen maken: ‘Voor de volgende keer
kan ik/kun je…’ Feedback wordt op deze manier omgezet naar een positieve insteek en kijk op verbetering. Of het nu gaat om studenten/leerlingen die doorgaan met ontwikkelen, of dat je een naaste collega ondersteunt met taken, bij ruimte voor verbetering wordt er ook daadwerkelijk wat met de gegeven en ontvangen feedback gedaan.

 

Don’ts

Een ongezouten mening

Als onderwijsprofessional handel je naar eigen behoren en daar mag je zeker authentiek in zijn. Maar bij het geven van feedback is het niet de bedoeling dat je je ongezouten mening over boord gooit. Bij een eindpresentatie of schriftelijke beoordeling kun je prima afvinken wat er is behaald. Alleen de student of leerling heeft weinig aan je persoonlijke mening die niet is gebaseerd op gedrag en inhoud. Houd je mening bij jezelf want het helpt de ander niet.

 

Niet te persoonlijk

Of je nu feedback ontvangt of geeft. Maak het niet te persoonlijk. Als je feedback ontvangt, en deze wordt persoonlijk omschreven, vat deze dan niet op als een afwijzing of afkeuring op jezelf. Vraag de gever of deze de feedback kan omzetten naar gedrag, zodat je de persoonlijke benadering kunt omzetten. De kans bestaat dat je met jezelf aan de haal gaat en dit kan zorgen voor afkeuring over jezelf in plaats van over je gedrag.
Ben je de gever van feedback? Hemel de ander niet teveel op vanuit je eigen mening, of kraak de ander niet af omdat je een hekel aan diegene hebt.
Houdt het feitelijk en gebruik zinnen als: ‘Ik zie dat..’ of: ‘Wat je deed was..’ Zo wordt het niet persoonlijk voor de ander en voorkomt onbegrip.

 

Geen positieve afsluiting

Positieve feedback, negatieve feedback of helemaal geen feedback bij een beoordeling of prestatie? Zorg ervoor dat je op welke manier dan ook positief afsluit. Dit kan met een compliment over het geheel, aan de persoon zelf of op de geleverde presentatie. Want een compliment is dan wel geen échte feedback, maar zeker een opsteker voor zowel de ontvanger als de gever.

Feedback geven en ontvangen Tip onderwijs

Over de schrijfster

Manon Westerhuis
Bureau Velduil | Vergroot je Eigenaarschap
1 op 1 Coaching | Cursus | Workshop | Masterclass
[email protected]
Instagram: @bureau.velduil
Website: BureauVelduil

 

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 30 april 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *