Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Eigenaarschap | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Eigenaarschap

Eigenaarschap in het onderwijs

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid

Het dragen van verantwoordelijkheid is een cruciale factor bij het creëren van een succesvolle leeromgeving. Leerkrachten, ouders, leerlingen en het schoolbestuur hebben allemaal hun eigen verantwoordelijkheid bij het garanderen van een eerlijk en gelijk onderwijskansen.

neemt voor zijn eigen leerproces. Het is een cruciale vaardigheid voor succesvol leren en een belangrijke voorwaarde voor persoonlijk meesterschap

Persoonlijk meesterschap is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te sturen en hun persoonlijke effectiviteit te verbeteren. Het is een discipline die leerlingen helpt om hun eigenaarschap over hun leerproces te nemen en hun kernkwaliteiten te ontwikkelen.

.

Eigenaarschap van leren is nauw verweven met andere begrippen zoals zelfstandigheid

Zelfstandigheid is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière. Het betekent het vermogen om onafhankelijk te denken en te handelen, zonder beïnvloeding door anderen. Dit begrip is nauw verbonden met autonomie, eigenaarschap en zelfvertrouwen.

, motivatie, betrokkenheid en metacognitieve vaardigheden. Leerlingen die eigenaarschap tonen, nemen actief deel aan hun eigen leerproces en zijn in staat om hun eigen leerdoelen te stellen en te bereiken.

Oorzaken van eigenaarschap

Eigenaarschap ontstaat wanneer leerlingen de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Dit kan worden bevorderd door een leeromgeving te creëren die gericht is op autonomie, betrokkenheid en competentie.
Docenten kunnen een belangrijke rol spelen bij het bevorderen van eigenaarschap door didactische strategieën toe te passen die zijn gericht op het gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie. Leerlingen effectieve leerstrategieën aanleren en hen ondersteunende feedback geven, zijn voorbeelden van effectief docentgedrag.

Wijze van aanpak

Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken, kunnen docenten hun eigen gedragsrepertoire verbreden door het gebruik van attributie

Attributie speelt een cruciale rol bij het bepalen van de motivatie en het eigenaarschap van leerlingen. Het gaat erom hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer.

, het geven van ondersteunende feedback en het creëren van een leeromgeving die gericht is op autonomie, betrokkenheid en competentie.

Bovendien kunnen leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen leerdoelen te stellen en te bereiken door het gebruik van zelfsturing en metacognitieve vaardigheden. Dit kan worden gedaan door het geven van taken die zijn gericht op het ontwikkelen van deze vaardigheden.

Conclusie

Eigenaarschap is een cruciale vaardigheid voor succesvol leren en een belangrijke voorwaarde voor persoonlijk meesterschap. Door het bevorderen van eigenaarschap, kunnen leerlingen worden gestimuleerd om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces en hun eigen leerdoelen te stellen en te bereiken.
Iedereen in het onderwijs heeft de verantwoordelijkheid om eigenaarschap te bevorderen en te ondersteunen. Dit kan worden gedaan door het creëren van een leeromgeving die gericht is op autonomie, betrokkenheid en competentie en door het gebruik van didactische strategieën die zijn gericht op het gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties