Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Attributie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Attributie

Attributie in het onderwijs

Attributie speelt een cruciale rol bij het bepalen van de motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

en het eigenaarschap

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Het is een cruciale vaardigheid voor succesvol leren en een belangrijke voorwaarde voor persoonlijk meesterschap.

van leerlingen. Het gaat erom hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer.

De manier waarop leerlingen verklaringen zoeken voor succes of falen, wordt attributie genoemd. Attributie is onder te verdelen in twee typen: externe attributie en interne attributie.

Externe attributie

Bij externe attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: ik kon er niets aan doen. Dit kan leiden tot een gebrek aan motivatie en competentie.

Een competentie is een combinatie van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag dat een individu heeft of kan verwerven. Het woord wordt gebruikt in de betekenis van kennis, capaciteit of bekwaamheid.

 

Interne attributie

Bij interne attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets wat binnen de eigen invloed ligt. De leerling zegt eigenlijk: dit is mijn eigen prestatie. Dit kan leiden tot een toename van motivatie en competentie.
Of een leerling intern of extern attribueert, kan maken dat een mislukking omgebogen wordt tot een leerervaring of dat leerlingen de moed verliezen. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe zij attributie kunnen gebruiken om hun motivatie en competentie te verbeteren.
De oorzakelijke toeschrijving (= attributies) helpen leerlingen om beter te begrijpen wat er gebeurt, zodat het in de toekomst anders aangepakt kan worden. Hierdoor heeft attributie een effect op de gemoedstoestand, het zelfvertrouwen en het gedrag van de leerling in de toekomst.

 

Attributie - Tip onderwijs

Wijze van aanpak

Voor de leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen. Dit helpt leerlingen om hun motivatie en competentie te verbeteren en om een positieve identiteit

Identiteit speelt een cruciale rol in het onderwijs. In het onderwijskundig verband beschrijven we de identiteit meestal als het profiel van een schoolorganisatie. Waar staat de school voor?

te ontwikkelen.

Door attributie te gebruiken, kunnen leerlingen hun eigenaarschap en motivatie verbeteren. Dit leidt tot een toename van competentie en een positieve identiteit. Leerlingen leren om verantwoording

Scholen en schoolbesturen hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om hun beleid en activiteiten transparant te maken voor ouders, de medezeggenschapsraad en de Inspectie van het Onderwijs. Dit geldt voor alle scholen in het basis- en voortgezet onderwijs.

te nemen voor hun eigen leerproces en om hun eigen motivatie te verbeteren.

Conclusie

Attributie is een belangrijk concept in het onderwijs. Door attributie te gebruiken, kunnen leerlingen hun motivatie en competentie verbeteren en om een positieve identiteit te ontwikkelen. Leerlingen leren om verantwoording te nemen voor hun eigen leerproces en om hun eigen motivatie te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties